Editie 2010 van het Horizon Rapport is uit. Het New Media Consortium en het EDUCAUSE Learning Initiative beschrijven hierin zes opkomende technologieën, trends en uitdagingen op het gebied van ICT in het onderwijs. Daarbij gaan zij uit van drie "Time-to-Adoptions" (één jaar of minder, twee tot drie jaar en vier tot vijf jaar). Volgens de auteurs is sprake van adoptie als de impact van de technologie op leren, doceren en creatief onderzoek ("creative inquiry") groot is.
Opvallend is dat niet altijd sprake is van continuïteit in ontwikkelingen. Verleden jaar kwamen elektronische boeken bijvoorbeeld niet voor in het rapport. Nu denken de samenstellers dat deze technologie binnen twee tot drie jaar geadopteerd is. En het 'persoonlijke internet' -verleden jaar goed voor de tweede adoptie zone- staat dit jaar niet meer in het rijtje met zes beschreven technologieën. Het gebruik van mobiele en draadloze technologie is een blijvertje.
De trends vind ik persoonlijk interessanter dan de tools:
- De overvloed aan informatie en relaties, waarover lerenden dankzij internet beschikken, noodzaakt onderwijsinstellingen na te denken over rol binnen leerprocessen.
- Mensen verwachten dat zij altijd en overal -als zij dat willen- kunnen werken, leren en studeren (mooi dat de auteurs het onderscheid maken tussen leren en studeren).
- Technologieën worden in toenemende mate via cloud computing aangeboden, waardoor ICT ondersteuning steeds vaker gedecentraliseerd zal worden.
- Er is in toenemende mate sprake van samenwerkend leren, waarbij studenten ook departement-overstijgend met elkaar leren.
Deze laatste trend is volgens de auteurs minder breed verspreid dan de andere trends. Wat betreft uitdagingen noemt het rapport onder andere de toenemende focus van organisaties op bedrijfskritische doelen, als gevolg van krimpende budgetten.
Verleden jaar heb ik voor de SURF Samendag een presentatie verzorgd over het Horizon Rapport. Ik heb daarbij ook teruggeblikt op eerdere rapporten.
View more presentations from wrubens.
Een stelling die ik toen heb gebruikt, luidde:
De Advisory Board is te optimistisch over het tempo waarin incorporatie van nieuwe technologieën plaats vindt.
Dat geloof ik inderdaad. Open content is in opmars, maar zal niet binnen een jaar zodanig zijn geadopteerd dat sprake is van een grote impact op het onderwijs. Dat geldt ook voor eenvoudige vormen van augmented reality. Deze toepassing met veel potentie komt er aan, maar niet binnen twee tot drie jaar. Over de trend 'cloud computing' is men volgens mij ook te optimistisch.
Desondanks vind ik het Horizon Rapport altijd de moeite waard. Technologieën worden helder beschreven, inclusief hun betekenis voor leren, doceren en creatief onderzoek (aan de hand van cases).
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie