Vandaag mocht ik bij de Universiteit van Leiden een hoor/werkcollege verzorgen over de toekomst van leren in een virtuele wereld, in het kader van een Honours programma.
Ik ben daarbij ingegaan op maatschappelijke ontwikkelingen (met invloed op e-learning), technologische ontwikkelingen met impact op leren en op veranderende opvattingen over leren.
Een voorbeeld van zo’n maatschappelijke ontwikkeling is personalisering of personalisatie: het op maat maken van producten en diensten, op basis van eigenschappen of voorkeuren van de gebruiker (Wikipedia). Leren wordt ook in toenemende mate gepersonaliseerd op basis van talenten, passies, ambities, leer- en zorgvragen en leervoorkeuren van lerenden. Om leren op een efficiënte manier te kunnen personaliseren, zullen lerenden en aanbieders op een geavanceerde manier data over lerenden moeten kunnen analyseren. Deze ontwikkeling wordt een handje geholpen door de ‘Quantified Self‘ ontwikkeling: steeds meer mensen houden gegevens over zichzelf bij, slaan die op en delen die met anderen. Door deze gegevens te analyseren, kun je patronen herkennen en op tal van terreinen gepersonaliseerd advies krijgen.
Uiteraard roept deze ontwikkeling veel vragen op, waar we op dit moment vaak nog geen eenduidig antwoord op hebben.
Hieronder vind je de dia’s van mijn presentatie.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie