Vandaag vindt in Den Bosch de Next Learning 2019 plaats. De eerste inhoudelijke bijdrage was van Lecyca Curiel. Zij ging in op Generatie Z.
Curiel werkt bij een heuse strategische “foresight think tank”. Zij gaf aan eigenlijk helemaal niet innovatief te zijn. Generatie Z is die generatie die na 1995 is gebeuren. Het is het nieuwe sexy onderzoeksonderwerp. Deze generatie is helemaal niet technologisch. Maar drie karakteristieken zijn:
- Techsavvier. Onze generatie (Generatie X) zou helemaal niet tech savvy zijn. De nieuwe generatie is opgevoed met nieuwe technologie. Ze groeien op in een heel andere digitale wereld. Deze generatie is zich echter ook bewuster van hun digitale kwetsbaarheid. Al handelen ze er niet altijd naar. Ze communiceren het liefste in besloten omgevingen en op tijdelijke basis (denk aan SnapChat). Generatie Z is ook bereid om anderen te helpen. Deze jongeren willen ook graag (digitaal) face to face communiceren. Betekent dit het einde van e-mail? Deze generatie is ook enorm verbonden. Ze schakelen mensen uit het netwerk in om klussen te doen, en bieden wederdiensten als tegenprestaties. Ze geven op hun CV ook aan tot welke bekwaamheden zij toegang hebben, maar niet zelf over beschikken. De vraag is echter of dit niet voor alle generaties geldt? De mensen waar ik hierover sprak, herkenden zich erg in deze kenmerken.
- Entrepreneurial. Ze zijn ondernemend, maar zullen minder verdienen dan hun ouders. Ze kennen meer economische onzekerheid en instabiliteit. Daarom zijn ze meer ondernemend. Het is ook een generatie van wereldverbeteraars. Flynn McGarry is zo’n voorbeeld. Er is niets wat hen tegenhoudt. Omdat alles online te leren is. Tegelijkertijd neemt stress en burn out toe. Ook onder jongeren. Dat moet veel aandacht hebben bij bedrijven. Geef hen vrijheid om te ondernemen, maar niet te veel vrijheid. Bij het bedrijf Heldergroen gaan bureaus daarom letterlijk om 17 uur de lucht in. Het kantoor wordt een yogaruimte. In een gespreksgroepje vroegen we ons af of dit niet een heel ‘elitair’ verhaal is. Curiel bevestigde dat dit best een Westers verhaal is. Of stress niet wordt veroorzaakt doordat we geen keuzes willen maken (alles moet)? En of ondernemerschap vroeger niet ook voorkwam, maar nu meer zichtbaar is dankzij internet.
- Deze generatie is RAW. Via applicaties als Instagram ziet de wereld er mooier uit dan ie is. Instagram is daarom schadelijk voor de mentale gezondheid. Het is te perfect. Jongeren houden eigenlijk van imperfectie. Ze houden eigenlijk niet van Kim Kardashian-achtige presentaties. Ook bedrijven hanteren ‘no filter’-communicatie. Onderdeel van ‘RAW’ is ook dat jongeren heel anders naar gender kijken. Zij denken niet in termen als man en vrouw. Er is meer ruimte voor te zijn wie je bent (van demi-seksueel naar grijze a). Deze generatie kenmerkt zich ook door maatschappelijke betrokkenheid (Greta Thunberg is een voorbeeld). Hoe echt en divers zijn onze organisaties, vroeg Curiel?
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie