Hologram-technologie en leren: een brug te ver

Een aantal jaren geleden kwam ik weleens voorbeelden tegen van het gebruik van hologram-technologie voor leren, opleiden en onderwijs. Deze technologie heeft tot dusver niet echt een voet aan de grond gekregen binnen L&D of onderwijs. Gaat dat spoedig veranderen? Ik vraag me dat af.

Ik heb ooit een presentatie gezien van een vergadering waarbij de ene helft van de deelnemers zich in de VS bevonden en de andere helft -ik meen- in Japan. De setting zag eruit alsof men fysiek bij elkaar in een ruimte zat. Ook heb ik ooit een video gezien waarin de CEO van Cisco, John Chambers, een collega uit Californië in Taiwan virtueel op het podium haalde. Hierbij werd dus hologram-technologie gebruikt.

Matthew Lynch beschrijft deze week zeven toepassingen waardoor onderwijs met hologram-technologie “leuker” kan worden.

Lynch gebruikt de volgende definitie:

Holographic telepresence systems are defined as systems that can project realistic, full-motion, real-time 3D images of distant people and objects into a room, along with real-time audio communication, with a level of realism rivaling physical presence.

Dankzij deze technologie bevindt een persoon zich fysiek in ruimte A, maar virtueel in 3D ook in ruimte B. Je kunt ook met deze persoon communiceren. Je hebt dus meer het gevoel van aanwezigheid dan bij live video. Dat zou de psychologische afstand bij online leren kunnen reduceren.

De zeven toepassingen zijn dan volgens Lynch:

  1. Je kunt een expert van buiten een bijeenkomst laten bezoeken om iets uit te leggen of voordoen. Lynch noemt als voorbeeld een chirurg die een zeldzame chirurgische ingreep persoonlijk demonstreert.Dit bespaart uiteraard veel reistijd en CO2-uitstoot. Uiteraard heb je wel te maken met tijdzones.
  2. Je kunt groepen lerenden bij elkaar virtueel op bezoek laten gaan. Ook nu heb je te maken met tijdzones.
  3. Je kunt docenten onderwijs laten verzorgen aan meerdere groepen tegelijkertijd. Lynch houdt hierbij geen rekening met zaken als ‘klassenmanagement’.
  4. Je kunt als lerende presentaties bijwonen, die je normaliter fysiek niet bij kunt wonen.
  5. Je kunt groepen lerenden afgelegen locaties laten bezoeken en bestuderen.
  6. je kunt 3D hologrammen gebruiken om lerenden objecten zoals lichaamsdelen of moleculen te laten bestuderen.
  7. Je kunt historische gebeurtenissen reconstrueren en lerenden deze gebeurtenissen bij laten wonen.

Prachtig. Deze toepassingen kun je echter ook met behulp van andere technologieën realiseren zoals live video of mixed reality. Technologieën die wellicht iets minder levensecht zijn, maar wel veel toegankelijker. Want dat is natuurlijk een belangrijke reden waarom hologram-technologie vooralsnog niet breed is omarmd. Je moet er technisch en financieel flink in investeren. Weegt de didactische toegevoegde waarde op tegen andere technologieën? Rechtvaardigt “leuker” deze investering?

Hologram-technologie is m.i. op dit moment echt nog een brug te ver voor het onderwijs, voor opleidingsinstituten en L&D-functies. Al kun je “a Bridge too Far” hiermee dus wel reconstrueren.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *