Hogere prestatie door betere concentratie: symptoombestrijding of handige hulpmiddelen? (#in #owd10)

Stephanie Ottenheijm van Kennisnet gaf aan dat de druk om te presteren in onze kennismanagement steeds groter wordt. Jongeren grijpen dan naar (chemische) hulpmiddelen om daar mee om te geven (zoals Ritalin). Stephanie ging o.a. in op ICT-middelen die ook kunnen helpen om de concentratie te bevorderen.

Bijvoorbeeld emWave en Heartmath. Een ander voorbeeld is de Journey of Wild Divine. Dergelijke middelen zijn gericht op biofeedback en neurofeedback. Door het gebruik hiervan -bijvoorbeeld een paar minuten per dag- kan het gebruik van hulpmiddelen tot nul gereduceerd worden. Deze systemen brengen je lichaam in optimale staat om te leren (wellicht is er een optimum wat betreft adrenaline). Jakko van de Pol van de Universiteit Utrecht vergeleek het met yoga.

Dergelijke middelen worden al sporadisch in het onderwijs gebruikt. Onderzoek laat zien dat deze middelen inderdaad blijken te werken. Leerlingen met faalangst worden bijvoorbeeld rustiger, en leerprestaties beter. Echt wetenschappelijk bewijs is er niet.

Discussiepunt: is dit geen symptoombestrijding? Leidt dit niet af van de daadwerkelijke problematiek? En dat is een onderwijspraktijk die concentratieproblemen bevordert (niet al te grote groepen, meer uitdaging, etc). Voor een bepaalde groep leerlingen kan dit een goed hulpmiddel zijn. Bijvoorbeeld als algemeen leermiddel om lerenden te helpen concentreren.

Maar het mag wat mij betreft niet afleiden van een onderwijspraktijk die voor verbetering vatbaar is.

Een voor mij redelijk nieuw onderwerp, dat dus de nodige discussie opriep. De moeite waard dus. Meer informatie komt te zijner tijd via Kennisnet beschikbaar.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *