Hoger onderwijsinstellingen moeten AI snel adopteren en samenwerken met bedrijven, meent Mary Meeker

Na een pauze van een aantal jaren, heeft analist Mary Meeker weer een rapport gepubliceerd, dit keer over de rol die instellingen voor hoger onderwijs kunnen spelen in het AI-tijdperk. Meeker roept hoger onderwijsinstellingen op om een leidende positie in te nemen bij de ontwikkeling en implementatie van AI.

3D render of artificial intelligence on a hype cycle, on a dark purple background, digital art
Dall-E:3D render of artificial intelligence on a hype cycle, on a dark purple background, digital art

Volgens Meeker staan we aan de vooravond van een snelle en ingrijpende verandering in het onderwijs, aangejaagd door de opkomst van AI-technologieën zoals ChatGPT. Ze benadrukt dat AI invloed heeft op alle aspecten van leren, doceren, begrijpen en besluitvorming. Deze technologieën bieden lerenden 24/7 toegang tot kennis en ondersteuning, wat de rol van docenten fundamenteel verandert. In plaats van alleen kennisoverdragers worden docenten meer coaches en begeleiders in het leerproces. AI biedt kansen om het onderwijs te personaliseren en efficiënter te maken. Denk aan AI-gestuurde leerpaden, real-time feedback en administratieve ondersteuning. Dit kan docenten ontlasten en ruimte creëren voor meer uitgebreide interactie met lerenden.

Tegelijkertijd zien we dat de kosten van hoger onderwijs blijven stijgen, terwijl de demografische ontwikkelingen zorgen voor een krimpende studentenpopulatie. Dit dwingt hoger onderwijsinstellingen om kritisch na te denken over hun toegevoegde waarde.

Meeker waarschuwt dat de acties die in de komende vijf jaar worden ondernomen bepalend zullen zijn. Ze roept Amerikaanse hoger onderwijsinstellingen op om hun rol als “bolwerken van technologische vooruitgang” waar te maken. Tegelijkertijd moeten universiteiten zichzelf vernieuwen om relevant te blijven in een steeds transparantere en door AI gedreven wereld.

Onderwijsinstellingen moeten volgens Meeker unieke, hoogwaardige programma’s ontwikkelen die lerenden aantrekken en die aansluiten bij de behoeften van lerenden en de arbeidsmarkt. Dit wordt extra belangrijk omdat jongere lerenden en lerenden die een leven lang leren steeds kritischer worden in hun keuzes, rekening houdend met leeropties, kosten en rendement. Ze dienen zich te richten op het ontwikkelen van kritisch denkvermogen, creativiteit en andere vaardigheden die AI (nog) niet kan evenaren. Daarnaast is het van groot belang om sterke banden met het bedrijfsleven te onderhouden, zodat opleidingen aansluiten bij de praktijk.

Meeker wijst op voorbeelden van universiteiten die al stappen zetten, zoals Arizona State University, Georgia Institute of Technology en Massachusetts Institute of Technology. Deze instellingen breiden hun digitale aanbod uit en verkennen de mogelijkheden van AI als gepersonaliseerde tutor.

De snelle vooruitgang op het gebied van AI zal volgens Meeker leiden tot de grootste en snelste transformaties en verschuivingen in de technologie ooit. Ze benadrukt dat de sector meer data en toegang tot data heeft dan ooit tevoren. Dit zal volgens haar de innovatiecyclus verder versnellen.

Meeker adviseert dat hoger onderwijsinstellingen hun alumni en lerenden als “klanten” gaan beschouwen. Om ‘academisch relevant’ te blijven en marktaandeel te behouden, moeten hoger onderwijsinstellingen onderwijs als een dienst gaan zien. Belangrijk daarbij is om een goede return on investment voor lerenden te realiseren en tegelijkertijd excellente programma’s met onderscheidende docenten te ontwikkelen. Mary Meeker roept in haar rapport ook op tot een hernieuwde focus op Amerikaanse waarden in het onderwijs, zoals democratie, gelijkheid en vrijheid. Tegelijkertijd moeten universiteiten hun eigen missie heroverwegen in het licht van de technologische vooruitgang. Ze adviseert hoger onderwijsinstellingen ook om AI-trends te volgen, mogelijk met een speciaal team. Meeker benadrukt verder het belang van de juiste mensen, middelen en focus om ‘grootsheid’ te bereiken.

In Inside Higher Ed stelt Bridget Burns, CEO van de University Innovation Alliance, dat de verandering nog verder moet gaan. Burns pleit voor meer samenwerking binnen het hoger onderwijs zelf, waarbij universiteiten gezamenlijk AI-mogelijkheden benutten om de potentie op grote schaal te kunnen realiseren. Daarbij zouden onderwijsinstellingen universiteiten hun denkwijze veranderen en nauw samenwerken met de tech-industrie en de overheid. Burns prijst het gebruik van het woord “klanten” in het onderwijs, ondanks dat deze term controversieel is. Ze vindt het belangrijk om de ervaringen van lerenden te begrijpen en technologie te gebruiken voor gepersonaliseerd leren.

Niet iedereen is het eens met Meekers strategie. Anna Ivey, een voormalig decaan, is in Inside Higher Ed sceptisch over AI in het onderwijs. Ze maakt zich zorgen dat AI de communicatievaardigheden van lerenden verder zal verslechteren. Wel ziet zij brood in het gebruik van AI voor basistaken zoals leerplanontwikkeling, beoordeling en administratie. Dit zou docenten meer tijd geven voor hun kerntaken.

Donald Clark schrijft dat Mary Meeker’s technologierapport over AI en hoger onderwijs waardevolle inzichten bevat, maar realisme mist Volgens Clark overschat Meeker de bereidheid van het hoger onderwijs om te veranderen. De focus ligt nu vooral op plagiaat en ethiek, terwijl bedrijven met enorme middelen de leiding nemen in AI-ontwikkeling. Meeker verwijst in haar rapport Vannevar Bush’ visie uit de jaren ’40, die de basis legde voor Amerikaanse technologische vooruitgang door samenwerking tussen overheid, bedrijfsleven en universiteiten. Bush voorspelde ook een ‘Memex’: een systeem dat kennis toegankelijk maakt en deelt – een voorloper van het internet. AI vervult volgens Clark nu Bush’ visie door kennis toegankelijker te maken via dialoog en multimodale mogelijkheden. Maar de macht is volgens hem verschoven van universiteiten naar bedrijven. Zij investeren vooral op Research en Development. Het risico bestaat dat het hoger onderwijs hierdoor nog minder aanpast en vooral een duur overgangsrituteel voor rijken wordt.

Mijn opmerkingen

AI is een systeemtechnologie, net als internettechnologie. De invloed op diverse sectoren zal groot zijn. Maar de invloed zal ook divers zijn, net als het geval is met internettechnologie. Veel mensen kopen graag online, maar geven wel de voorkeur aan fysiek of blended onderwijs.

Als ik voorspellingen zoals die van Meeker lees, moet ik ook altijd denken aan eerdere voorspellingen over de gevolgen van technologie. Zo zouden MOOCs ertoe bijdragen dat het aantal instellingen voor hoger onderwijs drastisch gereduceerd zal worden. Die voorspelling, net als veel andere voorspellingen, is niet uitgekomen. En hoe lang horen we niet al dat docenten meer coach en begeleider worden?

Of AI zal leiden tot een ingrijpende verandering van het onderwijs, is niet alleen afhankelijk van de kracht van de technologie zelf. Maar ook van de invloed van privatisering, kosten, wet- en regelgeving, een mogelijk veranderende rol van de overheid, enzovoorts.

Donald Clark wijst er terecht op dat veel onderwijsinstellingen zich vooral focussen op negatieve gevolgen van AI, uitgaande van bestaande manieren van werken. Onderwijsinstellingen zijn inderdaad lang niet altijd innovatief en snel in beweging te krijgen. Clark heeft m.i. echter onvoldoende oog voor de diverse drijfveren van bedrijven en onderwijsinstellingen, en voor verschillende waarden die bedrijven en onderwijsinstellingen nastreven. Dit leidt er toe dat je een verschillende focus hebt ten aanzien van deze ontwikkeling.

Mijn bronnen over (generatieve) artificiële intelligentie

Deze pagina bevat al mijn bijdragen over (generatieve) artificiële intelligentie, zoals ChatGPT.

 

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *