Hoe ICT het onderwijs kan versterken?

Five Points of Connectivity is geschreven door twee pas afgestudeerden (Sarah Smith en Anthony Potoczniak).  Zij beschrijven hoe ICT het leren in een klassikale setting kan verbeteren, want

If properly implemented, technology can enhance students’ learning experiences, thus improving students’ mastery of the course material. But if used excessively, technology can cause passive behavior toward the subject and impede the learning process.

Zij geven onder meer een overzicht van mogelijk in te zetten technologie. Vervolgens stellen zij dat vijf points of connectivity nodig zijn wil ICT met succes worden ingevoerd in het onderwijs:

  • Technologie moet studenten in staat stellen te communiceren met andere studenten en docenten.

Although these technologies are commonplace in course environments, students use other communication technologies to exchange information when they are not doing their coursework. The most common of these are instant messaging and news group postings. Other emerging technologies—such as chat rooms, podcasting, and blogging—are also becoming more popular. Students prefer these forms of technology because they can communicate freely with participants, add/update content, and be creative.

  • Technologie moet studenten de mogelijkheid bieden om samen te werken met anderen.
  • Technologie moet op zich motiveren, bijvoorbeeld doordat deze eenvoudig te gebruiken is èn doordat studenten er ook na hun studie wat mee kunnen.
  • Technologie moet goed geïntegreerd zijn met andere leeractiviteiten en werkvormen.

The most important question instructors should ask themselves is: How does this technology improve students’ ability to learn and understand the course material?

Eigenlijk is dit een vreemde eend in de bijt. Het is m.i. niet sec een kenmerk van technologie.

  • Technologie moet de creativiteit van studenten stimuleren.

Tot slot relateren zij het overzicht van technologie aan deze vijf kenmerken.

Stephen Downes heeft gelijk als hij Smith en Potoczniak’s definitie van "connectivity" bekritiseerd. Maar de relatie die deze auteurs leggen tussen de vijf kenmerken en beschikbare technologie is zeker de moeite waard. Wel vind ik hun verbinding tussen de technologie en de kenmerken wat te stellig. Bijvoorbeeld de mate van geïntegreerd zijn. Het hangt er maar van af hoe je dat in de praktijk brengt. Ook scoren elektronische leeromgevingen op bijna alle punten, terwijl je een omgeving als BlackBoard of WebCT ook kunt in zetten zonder gebruik te maken van de communicfatiefaciliteiten.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *