Hoe ziet het onderwijs er in 2020 uit?

Scenariostudies zijn populaire managementinstrumenten. Ze helpen je te verkennen hoe de toekomst van je sector of organisatie er uit kan gaan zien. Voor het onderwijs worden ook regelmatig scenariostudies gemaakt. Een paar jaar geleden heeft mijn oud-werkgever IVLOS bijvoorbeeld ‘Leerpraktijken van 2020’ uitgegeven. Via Stephen Downes kom ik nu OECD Schooling scenario’s van hett Centre for Educational Research and Innovation tegen.

De auteurs onderscheiden zes scenario’s die zijn onder te verdelen in drie categorieën:

  • Poging om de huidige situatie te handhaven (je voelt al op je klompen aan dat dit niet goed gaat)
  • Herontwerp van het onderwijs (‘Re-schooling‘)
  • Ontschoolsing (‘De-schooling‘)

Ik mis eigenlijk duidelijke criteria op basis waarvan de scenario’s zijn geformuleerd. Ik kan ze uit de betreffende bijdrage niet halen. Ik vraag me dan ook af of dit nu dé onderscheidende scenario’s zijn. Verder vind ik wel het onderscheid in de verschillende aspecten duidelijk. De auteurs bespreken de impact voor leren & organiseren, management & beleid, bronnen & infrastructuur èn voor de docenten. Heeft duidelijke raakvlakken met de plateauplanning die je binnen het onderwijs tegenkomt (en die ik in elk geval gebruik).

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

2 reacties

  1. Eerder dit jaar had ik onder andere over dit rapport een interview met dr. Marc Vermeulen van het IVA in Tilburg. Hij doet een aantal interessante uitspraken over het onderwijs van de toekomst. De link naar een pdf van dit interview heb ik onder mijn naam geplaatst.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *