Willem Karssenberg schreef er gisteravond al over: ter gelegenheid van de nieuwe naamgeving heeft Noordhoff Uitgevers (voorheen WN) de makers bosatlas gevraagd een Atlas van het Nederlandse Onderwijs te ontwikkelen (32 mb groot!).
Wellicht een wat traditioneel concept, maar wel handig en mooi vorm gegeven. Je vindt in de atlas onder andere een beknopte geschiedenis van het Nederlandse onderwijs, startend bij de Schoolwet van 1806. Daaraan loopt bijna parallel de oprichting van de uitgever, waarbij enkele vermeldenswaardige feiten de revue passeren:
- 1897: het Deventer schoolhoofd Hoogeveen ontwerpt het ‘leesplankje’
- 1920: de eerste schoolplaten van Isings verschijnen
- 2000 (!): educatieve uitgevers besluiten ICT in het onderwijs "een belangrijke stimulans" te geven.
De atlas bevat naast op te zoeken feitje’s ook handige schema’s, bijvoorbeeld over de doorstroming binnen het onderwijs. Verder zie je ook op kaarten waar concentraties beroepsbevolking met een lage of juist hogere opleiding wonen (van veel gemeentes ontbreken de cijfers). In Oost-Groningen, Oost-Drenthe maar ook in mijn geboorteplaats Kerkrade wonen bijvoorbeeld relatief veel mensen met alleen lager onderwijs.
De onderwijsatlas kent ook tal van grafieken. Via één grafiek wordt bijvoorbeeld de enorme fusiegolf in het voortgezet onderwijs zichtbaar: in vijftien jaar tijd van bijna 1800 naar bijna 700 instellingen. Dat betekent overigens niet dat het aantal vestigingen zo drastisch is gereduceerd. Een andere tabel illustreert dat in een periode van vijftien jaar het aantal managers/directieleden binnen het BVE is afgenomen (je moet wel goed kijken), en dat het aantal studenten in het HBO en op universiteiten explosief is toegenomen, in vergelijking met 1950.
De atlas gaat ook in op de ontwikkeling van leermiddelen, inclusief de ontwikkeling van gratis schoolboeken. De uitgever meldt daarbij terloops dat de kosten voor boeken in verhouding laag zijn. Men gaat ook in op het op maat samenstellen van boeken, en op de opkomst van e-boeken. Maar de ontwikkeling van open educational resources blijft onvermeld ;-).
De atlas voor het onderwijs bevat nog meer informatie, bijvoorbeeld over het aantal uren dat docenten voor de klas staan en de bedragen die binnen het onderwijs worden verdiend. Ook leuk: de subculturen die binnen scholen aanwezig kunnen zijn.
In tegenstelling tot de bosatlas zal deze onderwijsatlas niet met regelmaat worden bijgewerkt. Het blijft bij een eenmalige uitgave. Dat is op zich jammer, want bepaalde informatie zal snel verouderd zijn.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie