Hoe zes C’s kunnen helpen uitval bij online leren te voorkomen

Is online leren alleen geschikt voor intrinsiek gemotiveerde lerenden, of kun je via je ontwerp lerenden juist ook motiveren? Dit laatste is inderdaad het geval. Wat zijn dan ontwerpprincipes?

Motivatie
Foto: Unsplash, Pixabay

Michelle Pacansky-Brock gaat in de bijdrage Unpacking the Problem of Unmotivated Online Students in op de vraag of online leren alleen maar geschikt is voor een betrekkelijk kleine groep intrinsiek gemotiveerde lerenden.

Zij vergelijkt motivatie met ‘water’: de eigenschappen ervan worden beïnvloed door andere factoren (zoals het weer of het type schepen dat er op vaart). Motivatie wordt dan onder meer beïnvloed door het ontwerp van de cursus. Zes ‘C’s’ kunnen dan worden gebruikt voor het ontwerpen van betekenisvolle online leeractiviteiten:

  1. Choice: keuzemogelijkheden bevorderen de intrinsieke motivatie. Zorg dat lerenden kunnen kiezen uit een lijst van onderwerpen die bestudeerd of bediscussieerd moeten worden. Geef hen ook keuzemogelijkheden in hoe zij zich willen uitdrukken.
  2. Control: geef lerenden zeggenschap over hoe en wat zij willen leren, en bijvoorbeeld met wie zij willen leren. Betrek lerenden bij het nemen van besluiten ten aanzien van het ontwerp van de leeractiviteit.
  3. Constructing meaning: moedig lerenden aan om realistische onderwerpen te bestuderen, voorbeelden uit hun eigen dagelijks leven te betrekken bij de leeractiviteit en eigen gemaakte foto’s en video’s te gebruiken binnen de cursus (bijvoorbeeld voor discussies).
  4. Challenge: daag lerenden uit om hun ‘comfort zone’ te verlaten en nieuwe dingen te proberen. Besteed daarbij aandacht aan het verschil tussen een ‘fixed’ en ‘growth’ mindset. Individuele aandacht voor lerenden kan daarbij goed werken.
  5. Collaboration:stimuleer lerenden elkaar te inspireren. Ontwerp leeractiviteiten die lerenden met elkaar in contact brengen, en met experts rond behandelde onderwerpen.
  6. Consequences: gebruik meer open leeromgevingen en stimuleer dat lerenden werk maken en met een breed publiek delen.

Pacansky-Brock concludeert:

When online classes are designed to support and encourage learning differences, align technology with pedagogy, and are facilitated by a present, empathetic and aware instructor, we can begin to see them as a tremendous opportunity for the diverse population of students in higher education.

Ik heb al eerder geblogd over onderzoek waaruit blijkt dat het ontwerp van leeractiviteiten kan bijdragen aan het voorkomen van uitval. Deze zes ‘C’s’ sluiten hierbij aan. Je moet wat mij betreft overigens wel er voor waken dat je lerenden heel veel keuzemogelijkheden biedt. Zelfsturing moet je bovendien geleidelijk toe laten nemen. Verder kan een erg open leeromgeving door lerenden ook als ‘onveilig’ worden ervaren. Daar moet je goed over na denken.

Ik mis tenslotte het voorkomen van vrijblijvendheid. Ik had bij ‘consequences’ verwacht dat de auteur daar zou pleiten voor het introduceren van kleine beloningen voor het afronden van leeractiviteiten (denk aan badges), het creëren van wederzijdse afhankelijkheid of het aanspreken van lerenden die bijvoorbeeld een lange tijd niet hebben ingelogd.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *