PricewaterhouseCoopers doet zes voorspellingen over hoe de metaverse zich dit jaar zal ontwikkelen. Hun hoofdconclusie luidt vertaald: De metaverse is nog niet helemaal klaar voor ‘prime time‘. Met de nadruk op ‘nog niet’. Toch kan de metaverse nu al echte bedrijfswaarde creëren en jou organisatie voorbereiden op toekomstige vernieuwing. Dit vraagt wel om een investering, onder meer op het gebied van leren en ontwikkelen.
PwC vat de zes ontwikkelingen samen en geeft advies aan welke volgende stappen organisaties zouden moeten zetten. De ontwikkelingen zijn:
- Bedrijven, en niet consumenten, zullen de belangrijkste gebruikers van de metaverse zijn. Leiders van organisaties geven aan dat de metaverse vooral gebruikt zal worden voor ‘onboarding’ en training, en voor interactie tussen collega’s. Ook zal de metaverse worden gebruikt om fysieke processen, zoals verkoop, te simuleren. Er zullen ook producten en diensten specifiek voor de metaverse worden ontwikkeld, verwacht PwC. Zij adviseren organisaties o.a. om metaverse-initiatieven af te stemmen op specifieke, meetbare bedrijfsresultaten.
- Metaverse-initiatieven zullen nog meer op vertrouwen berusten dan op functionaliteit. Metaverse-zwendel, beveiligingslekken, privacyschendingen, sancties voor gegevensbescherming of fiscale sanctie kunnen zich voordoen. De potentiële schade van een onrechtmatige ervaring kan helaas bijzonder groot zijn in een immersieve, driedimensionale digitale wereld. Pas je risicomanagementaanpak aan om de nieuwe risico’s te beheersen en het vertrouwen te verdiepen. Om metaverse risico’s te beheren, is het leidende principe om vertrouwen vooraf en tijdens het hele proces te ontwerpen.
- AI is de basistechnologie van de metaverse, die zelf nog steeds erg in ontwikkeling is. AI maakt het ook voor mensen zonder technische ervaring mogelijk om meeslepende metaverse ervaringen te creëren. AI brengt echter ook risico’s met zich mee, zoals vooroordelen en ‘deep fake‘, waardoor nieuwe vormen van regulering nodig zijn. Er zal geïnvesteerd moeten worden in verantwoordelijke AI.
- De metaverse zal op termijn alomtegenwoordig zijn. Daarom zal elke topfunctionaris een rol moeten spelen – en sommige niet-tech-leidinggevenden zijn volgens PwC misschien wel bijzonder cruciaal. Niet-tech leidinggevenden zoals CEO’s en COO’s zullen nauw moeten samenwerken met elkaar en met chief digital, chief innovation, chief information en chief information security officers, die de metaverse infrastructuur, ervaring en datapijplijnen van de organisatie zullen creëren (en beschermen).
- De metaverse kan een bondgenoot zijn voor het nastreven van verbeteringen op het gebied van milieu (o.a. reductie van werkreizen), sociale doelen (bijvoorbeeld inclusiviteit) en bestuur (o.a. betrekken van belanghebbenden). Het vereist volgens PwC wel vastberadenheid om de potentie van de metaverse om een kracht ten goede te laten zijn. Je moet deze verbeteringen wel vanaf het begin helpen vormgeven.
- De metaverse en de onderliggende, ondersteunende, technologieën vereisen zeer gespecialiseerde vaardigheden. Een voorbeeld is de noodzaak om transacties te controleren en te valideren, gegevens te verzamelen en te beschermen in het web3 ecosysteem. Aangezien veel van deze vaardigheden al schaars zijn, kun je beter op tijd starten met het verwerven of cultiveren ervan. Dit vraagt om inspanningen op het gebied van leren en ontwikkelen, waarbij basisvaardigheden binnen de metaverse zelf kunnen worden ontwikkeld.
Deze ontwikkelingen zijn grotendeels voorwaardelijkheden waar je in moet investeren om de potentie van de metaverse te verkennen. Waar het op korte termijn om gaat, is dat je een strategie ontwikkeld om je voor te bereiden op de metaverse. Het uitvoeren van experimenten maakt daar deel van uit. Hoeveel ontwikkelaars van leertechnologie zouden hier al mee bezig zijn? In hoeverre staat deze ontwikkeling al op de radar van L&D-afdelingen en onderwijsinstellingen?
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie