Hoe worden trends beïnvloed?

Worden trends veroorzaakt door een kleine groep beïnvloeders?
Duncan Watts denkt van niet. Hij verzet zich al een aantal jaren tegen
deze Influentials thesis, waartoe hij onder meer Malcolm Gladwell’s
Tipping point rekent (in het Nederlands vertaald als ‘Het beslissende moment’).


He (Watts, WR) has developed a new technique for propagating ads virally,
which can double or even quadruple the reach of an ordinary online campaign by harnessing the pass-around power of everyday people–and ignoring Influentials altogether.

Watts heeft onder meer een ‘e-mail experiment’ uitgevoerd waaruit bleek dat veronderstelde beïnvloeders slechts betrokken waren bij 5% van het aantal verstuurde berichten
(overigens gaat het daarbij nog steeds om erg veel berichten).
In feite is hierbij dus ook sprake van een long tail, die in feite alleen door massacommunicatie gerealiseerd zou kunnen worden.
Helaas legt het artikel dit verband niet.

Watts concludeert


"If society is ready to embrace a trend, almost anyone can start one–and if it isn’t, then almost no one can"

Een wat makkelijke en onbevredigende conclusie, vind ik. Bovendien focust Watts zich wel heel sterk op de beïnvloeders,
terwijl Gladwell zich daar bepaalt niet toe beperkt.
Bovendien zou de aard van de Internet-experimenten nog wel eens van invloed kunnen zijn op de bevindingen (een mail doorsturen naar 18 personen is immers erg eenvoudig).

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *