Hoe werkt het brein?

Via Ignatia (Inge de Waard) heb ik onderstaande presentatie gevonden. Vaak vind ik slides zonder de presentatie zelf niet altijd zinvol. Maar deze zijn dat wel. Allereerst vanwege de vorm. Maar vooral ook vanwege de inhoud. En eigenlijk door de combinatie van vorm en inhoud.

De presentatie gaat over het boek “Brain Rules” van Dr. John Medina. Hierin doet Medina uit de doeken hoe hersenen werken. Hij stelt onder andere dat sport en bewegen goed zijn voor leren.

Exercise acts directly on the molecular machinery of the brain itself. It increases neurons’ creation, survival, and resistance to damage and stress.

Opvallend: aan de foto’s te zien, kan Medina zelf wel wat beweging gebruiken….

Of wat vind je van de uitspraak dat multitasken een mythe is, als je aandacht moet besteden aan een onderwerp. Als je vaak wordt onderbroken, doe je volgens Medina 50% langer over een taak, en is de kans op fouten maken veel groter (“being connected” is also “being interrupted”).

Ook adviseert Medina dat je elke tien minuten van je presentatie van “versnelling” moet veranderen. Dat kan door een relevante anekdote te vertellen, een relevante video te laten zien of een relevante activiteiten te laten uitvoeren.

De vraag is natuurlijk of de wijsheden uit deze presentatie daadwerkelijk uit Medina’s boek afkomstig zijn en in dat boek onderbouwd worden. Want het komt voor dat “feiten” in presentaties helemaal niet evidence-based zijn.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

4 reacties

  1. Hoi hoi,
    Zeer boeiende presentatie en zeer helder vorm gegeven: practice what you preach.
    Thanks, voor de tip.
    Groetjes, Patrick

  2. Garr Reynolds is eigenlijk een nare man. Hij geeft zo duidelijk aan waarom bepaalde presentaties niet goed werken. Je kan vervolgens geen presentatie meer normaal bekijken. Ik ben erg onder de indruk van zijn verhaal (zie bijvoorbeeld een presentatie van ruim een uur op http://youtube.com/watch?v=DZ2vtQCESpk).

  3. @Daan Assen: de term “brain-based learning” doet denken aan “butt-based sitting”. Maar de inhoud vind ik niet een hoog open deur gehalte hebben.
    @Bernard: dank voor de tip.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *