Hoe welzijn onderwijsresultaten beïnvloedt

Een nieuwe studie van de Universiteit van Zuid-Australië laat volgens Science Daily zien dat het welzijn van lerenden een belangrijke rol speelt bij het behalen van goede onderwijsresultaten.

Moeite met digitale technologieHet onderzoek is uitgevoerd onder meer dan 215.000 lerenden. De onderzoekers ontdekten dat verschillende dimensies van welzijn – emotioneel welzijn, betrokkenheid en leerbereidheid – een grote invloed hebben op onderwijsresultaten. Met name leerbereidheid bleek meer te zijn dan een wenselijk resultaat; het werkt als een versterker voor onderwijsresultaten.

Rebecca Marrone van de Universiteit van Zuid-Australië wijst op de complexe relatie tussen het welzijn van lerenden en hun onderwijsresultaten. Volgens haar wordt welzijn steeds vaker erkend als een bepalende factor, maar wordt het vaak over het hoofd gezien omdat onderwijssystemen zich voornamelijk richten op gestandaardiseerde onderwijsprestaties.

Leerbereidheid omvat meer dan alleen ‘onderwijsinhoudelijke’ voorbereiding. Het gaat ook om het vermogen om geconcentreerd te blijven, uitdagingen te overwinnen en vertrouwen te hebben in eigen kunnen. Goede leergewoonten en leermotivatie vormen samen een stevige basis voor betere onderwijsresultaten, concluderen de onderzoekers.

Het onderzoek is gebaseerd op gegevens van de zogenaamde South Australian Wellbeing and Engagement Collection (WEC). De onderzoekers analyseerden het effect van welzijn en betrokkenheid bij lerenden uit de jaren 4-10 en hun onderwijsresultaten van de zogenaamde NAPLAN en PAT-toetsen tussen 2016 en 2019.

Benjamin Lam van dezelfde universiteit benadrukt in het bericht dat scholen moeten verschuiven naar een model dat zowel welzijn als onderwijsprestaties waardeert als onmisbare onderdelen van een evenwichtige opleiding. Hij merkt op dat leren een complex proces is dat wordt beïnvloed door verschillende factoren.

Wanneer lerenden mentaal en emotioneel gezond zijn, is de kans groter dat ze betrokken en gemotiveerd zijn. Dit leidt tot betere onderwijsresultaten. De relatie is echter niet rechtlijnig; men kan niet aannemen dat laag presterende lerenden een laag welzijnsniveau hebben, of dat hoog presterende lerenden een hoog welzijnsniveau hebben.

Onderwijsinstellingen zouden volgens de onderzoekers verder moeten kijken dan testscores en een meer persoonlijke, evenwichtige aanpak moeten hanteren om het vertrouwen, doorzettingsvermogen en de leerbereidheid van lerenden te ondersteunen. Onderwijsinstellingen kunnen zogenaamde leerprofielen ontwikkelen die metingen op het gebied van welzijn en betrokkenheid combineren met traditionele cijfers. Dat maakt dat zij beter kunnen inspelen op individuele behoeften. Onderzoeker Lam stelt dat dit onderzoek ons eraan herinnert dat onderwijs meer is dan cijfers; het gaat om het opbouwen van vertrouwen, weerbaarheid en leerbereidheid.

Naast inhoudelijke kennis moet onderwijs er ook op gericht zijn om het vertrouwen, de weerbaarheid en de betrokkenheid van lerenden te versterken, zodat ze zowel binnen het onderwijs als daarbuiten kunnen floreren. Dit onderzoek toont het belang van een volledig, holistisch, beeld van jongeren om hun onderwijsprestaties te bevorderen.

Mijn opmerkingen

Dit grootschalig uitgevoerd onderzoek bevestigt wat je waarschijnlijk al langer aanvoelt: welzijn is van invloed op leerresutaten. Het mooie van dit onderzoek is dat gekeken is naar verschillende dimensies van welzijn, en dat ‘leerbereidheid’ daarbij onderwijsresultaten versterkt. Onderwijsinstellingen zouden daar dus ook in moeten investeren. Dit onderzoek sluit ook aan bij de opvatting dat je breed zou moeten kijken naar ‘studiesucces’. Dat is dus meer dan het behalen van goede studieresultaten.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *