Hoe weblogs door docenten worden gebruikt

Theedublogger.com publiceert jaarlijks een onderzoek naar de wijze waarop weblogs binnen het onderwijs worden gebruikt. Wat valt mij dit jaar op?

Het eerste dat mij opvalt, is dat bijna 20% van de respondenten uit studenten bestaat. Dat vind ik best veel voor zo'n onderzoek. Verder is maar liefst 45% van de respondenten afkomstig uit het primair onderwijs. Zesenveertig procent van de respondenten maakt langer dan 3 jaar gebruik van weblogs.

Verder blijkt dat weblogs vooral worden gebruikt voor onderwijsdoelen, terwijl 33% van de respondenten een professionele/persoonlijke weblog heeft.

De enquête laat ook zien dat weblogs vooral op een activerende manier worden gebruikt:

Majority of respondents said they used the student blogs for global collaboration and authentic audience (39%), reflective blogging (43%) and collaboration / discussions (35%).

Opvallend is ook de verschillende cijfers die het onderzoeksverslag geeft over het gebruik van blogs als ePortfolio (de ene keer wordt gesproken over 6%, de andere keer over 28%). De rapportage bevat verder redenen om te bloggen en een overzicht van platforms die worden gebruikt.

Weblogs behoren tot de oudste sociale media. Wat mij betreft hebben zij zich al lang bewezen als zinvolle leermiddelen, en als instrument voor de professionele ontwikkeling van onderwijsprofessionals. Dit -niet heel representatieve- onderzoek onderstreept dit ook.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *