Hoe Twitter het hoorcollege opnieuw uitvindt

Volgens Staff Writers zijn er tien manieren waarop Twitter het hoorcollege aan het veranderen is. Writers heeft daarbij uitsluitend oog voor de voordelen. In de kern gaat het er om dat lerenden meer betrokken raken bij hoorcolleges en dat de interactiviteit ervan toeneemt.

  1. Mobiele apparaten veranderen van afleiders in leertools (ook al blijft het risico op ‘afleiding’ m.i. altijd aanwezig).
  2. Hoorcolleges worden conversaties. De drempel om je te mengen in conversaties is laag (dat klopt al is de diepgang van conversaties niet altijd groot).
  3. ‘Stille’ studenten worden meer betrokken bij conversaties (ook al ontstaat er een nieuwe categorie ‘stille’ studenten: zij die niet twitteren).
  4. Er kunnen meer studenten betrokken worden bij hoorcolleges (zelfs van buiten de collegezaal, is mijn ervaring). Helaas gaat Writers hierbij niet in op de mogelijkheid van een mix tussen Twitter-conversaties en face-to-face discussies waar op een meer verdiepende manier op de rode draad van discussies wordt ingegaan.
  5. De conversaties zetten zich ook na afloop van het hoorcollege voort (wat wel tot meer werk voor studenten en docenten leidt).
  6. ‘Slaapkamer discussies’ worden online gevoerd. Studenten blijven met elkaar converseren, en hebben daar geen ‘slaapkamers’ meer voor nodig.
  7. Er komen massa’s aantekeningen beschikbaar als hoorcolleges gebruik maken van unieke hash tags.
  8. Bij het gebruik van hash tags bij hoorcolleges worden studenten steeds op het hoorcollege geattendeerd als zij inloggen op Twitter.
  9. Twitter kan door docenten worden gebruikt om proeftentamenvragen te delen (ook voorzien van een unieke hash tag). Studenten worden daarmee geattendeerd op de belangrijkste zaken uit de collegereeks. Denk ook aan de examentips van Jelmer Evers.
  10. Hoorcolleges worden niet meer onderbroken doordat een enkele student iets niet snapt. Assistenten kunnen deze vragen via Twitter beantwoorden. De vragen zijn ook kort en bondig, net als de antwoorden.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *