Het (hoger) onderwijs zal binnen vijf jaar aanzienlijk veranderen, als gevolg van de invloed van technologie. Dat stelt althans het paper The Future of Higher Education: How Technology will Shape Learning. Deze publicatie is het resultaat van een onderzoek onder bijna 300 Chief Information Officers van binnen en buiten het onderwijs.
Als je het rapport overigens meer in detail leest, dan blijkt het met die hervorming nogal mee te vallen, als je het mij vraagt:
- Docenten zullen volgens de respondenten naar verwachting meerdere media gebruiken.
- 60% van de respondenten denkt dat online leren over vijf jaar een fundamenteel onderdeel zal vormen van het onderwijs.
- Sociale netwerk technologieën worden belangrijke middelen om contacten met alumni te onderhouden.
Dit is geen disruptive innovation. Eerder een geleidelijke verandering, denk ik dan.
Als je kijkt naar antwoorden met betrekking tot een daadwerkelijk ander -meer studentgecentreerd- onderwijsconcept, dan blijkt een minderheid van de respondenten van mening dat het onderwijs binnen vijf jaar zal veranderen:
Wat wel opvalt is het m.i. hoge gebruik van social software binnen het onderwijs. Weblogs worden
op dit moment in 44% van de instituten ingezet, wiki's 41%, video podcasts 53% en sociale netwerken in 56% van de instituten. Uiteraard zeggen deze percentages nietrs over de schaal waarop deze technologieën worden gebruikt.
Via Curtis Bonk
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Ik denk ook dat het wel mee zal vallen met die hervorming. Als je kijkt hoe e-Learning zich in de afgelopen 10 jaar heeft ontwikkeld, dan valt dat best wel mee (of tegen, net zoals je het bekijkt). Het concept van bijv. de persoonlijke leeromgeving lijkt me geweldig, maar zie ik de eerstkomende 5 jaar nog niet grootschalig zijn intrede doen. Onderwijsorganisaties zijn m.i. nog erg bevreesd om de ‘controle’ kwijt te raken.