De School of Business and Economics van de Universiteit van Maastricht gaat Canvas als digitale leeromgeving gebruiken. Ter gelegenheid daarvan vond vandaag een onderwijsdag plaats. Ik mocht een keynote verzorgen over het versterken van principes van effectief onderwijs met leertechnologie.
Mijn bijdrage bestond oorspronkelijk uit vier onderdelen:
- Binnen het onderwijs gebruiken we leertechnologie niet altijd effectief. Ik heb de aanwezigen eerst gevraagd naar mogelijke redenen. Daarna heb ik enkele redenen geschetst:
- Technologie wordt gebruikt voor zaken waarvoor de technologie niet geschikt is. Bijvoorbeeld een laptop voor het lezen van lange teksten. Lezen vanaf papier is meer effectief.
- Onderwijsinstellingen besteden vaak te weinig tijd en aandacht aan een doordachte uitvoering. Bv. professionele ontwikkeling, ondersteuning van leerkrachten, leiderschap. We zien echter dat het gebruik van leertechnologie effectief kan zijn als we zorgen voor een zorgvuldige didactische inbedding, aan een goed didactisch ontwerp.
- Hoe kunnen we beproefde didactische principes versterken met leertechnologie? Ik ben in dit onderdeel ingegaan op enkele principes uit Wijze Lessen en uit de First Principles of Instruction van David Merrill, die je m.i. kunt versterken en faciliteren met leertechnologie. Bijvoorbeeld het gebruik maken van technologie om realistische problemen startpunt te maken van het leren (denk aan een ‘bezoek’ via VR aan een vluchtelingenkamp). Of het gebruik van leertechnologie om leerstof actief te verwerken (daar heb ik vier voorbeelden van gegeven zoals samenwerkend leren met ICT dat onder bepaalde voorwaarden effectief kan zijn).
- Daarna heb ik een quiz afgenomen. Ik realiseerde me ter plekke dat één vraag een ‘instinker’ was. Foei, Wilfred.
- Aan de enkele slotopmerkingen ben ik niet meer toegekomen (o.a. over de interactie tussen technologie en didactiek).
Hieronder vind je mijn slides:
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie