Hoe sociale media het onderwijs zullen veranderen (#in)

Pedro De Bruyckere vat een blogpost samen van Sara Bernard waarin deze de gevolgen van sociale media voor het onderwijs beschrijft:

  • Sociale media stellen je in staat studenten op een snelle manier te mobiliseren (tegen of voor wat dan ook).
  • Sociale media leiden ertoe dat de grens tussen het professionele en persoonlijke leven vervaagt, waardoor nieuwe richtlijnen gedefinieerd zullen moeten worden.
  • Sociale media stellen onderwijsinstellingen in staat om op een betere manier met ouders te communiceren. Deze media kunnen ook tot andere verhoudingen leiden tussen school en ouders (zie ook de vervagende grens tussen werk en privé).
  • Cyberpesten krijgt een nieuwe dimensie.
  • Sociale media bieden nieuwe mogelijkheden voor het onderwijs zelf.
  • Sociale media stellen leerkrachten in staat op andere, nieuwe, manieren verbindingen aan te gaan met hun 'klassen'.

Volgens Pedro doen sommige van deze veranderingen zich al langer voor dan sociale media bestaan. Het 'oude' internet leidde ook al tot veranderingen op dergelijke terreinen. Een ontwikkeling die hij daarentegen bij Bernard mist, is 'crouwdsoucing'.

Ik kijk er toch wat anders tegen aan. De impact van sociale media op deze terreinen kan veel groter zijn dan web 1.0 is (geweest). Mits sociale media door grote groepen worden geadopteerd (ook door ouders en onderwijsgevenden). Dit heeft alles te maken met de onderscheidende eigenschappen van sociale media, in relatie tot de manier waarop ze worden gebruikt.

Sociale media stellen individuen op een snelle en eenvoudige manier in staat om te creëren, te publiceren, te delen, te interacteren en te participeren. Dankzij de adoptie van mobiele en draadloze technologie (van hoge kwaliteit) kan dat -bijna- altijd en overal. Daarbij zullen nog veel meer grenzen kunnen vervagen. Niet alleen de grens tussen privé en professioneel, maar ook tussen leerjaren, opleidingen, organisaties èn tussen professional en 'leek'. Expertises kunnen gemakkelijker worden bereikt. De ene keer ben jij dan professional, de andere keer 'novice'.

Wat ik in elk geval nog mis in het overzicht zijn de mogelijke veranderingen in de waardeketen van het onderwijs. Dankzij sociale media is het eenvoudiger geworden om vraag (lerende) en aanbod (expert, begeleider, beoordelaar) rechtsstreeks met elkaar in contact te brengen. Waarom zou het onderwijs niet overkomen, wat de reisbranche al overkomen is?

Een effect hiervan is de toegenomen keuzemogelijkheden voor lerenden, met al zijn voors (meer vrijheid, betere kwaliteit) en tegens (o.a toenemende complexiteit bij het maken van keuzes).

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *