Dave Cormier heeft een interessante reflectie geschreven over hoe 'open' open education is. Net zo min als 'gratis' op internet niet altijd 'gratis' is (je moet advertenties voor lief nemen, of je staat een deel van je privacy af), is open education niet altijd volledig 'open'. Onderwijsinstellingen stellen weliswaar informatie 'vrij' ter beschikking, maar lang niet altijd 'echte' leerstof.
You get access to the cold hard facts of the course, not the heart and soul.
schrijft Cormier.
Ook moet je vaak voor de examinering betalen, of voor andere diensten.
Cormier ziet twee tegengestelde visies op het gebied van 'openheid'. De eerste visie ('project') is 'organisatie-gecentreerd': grootschalige projecten, waarbij het vaak gaat over intellectueel eigendom en waarmee grote bedragen (vaak subsidies) zijn gemoeid. In de tweede visie ('practice') staan individuele onderwijsgevenden centraal die vanuit een intrinsieke motivatie kennis delen. Hierbij kan sprake zijn van botsingen met collega's en onderwijsmanagers met traditionele opvattingen over leren.
Het verbaast Cormier dat bij Open Educational Resources-projecten vaak gepaard gaan met veel organisatie en overhead.
Being open need not be complicated, it doesn’t need to be organized, nor does it even need to be funded. It has to respond to a need that exists.
Verder waarschuwt hij ervoor dat Open Educational Resources leiden tot een bepaalde nationale en culturele dominantie. Wat zou er gebeuren als alle onderwijsinstituten content zouden gebruiken van de MIT? Cormier:
It seems the call to OER is the call to arms of the 21st century, with knowledge as the new battlefield. Sadly, the knowledge that people will be fighting over will be of the shockingly 20th century variety.
David Cormier concludeert dan ook dat openheid niet per definitie 'gelijkheid' impliceert. Hij geeft duidelijk de voorkeur aan de tweede visie op openheid. Dit leidt weliswaar niet tot gelikte, kant en klaar toepasbare content. Maar wel tot een meer menselijke benadering, vindt hij.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie