Hoe ontwrichtend technologie voor het onderwijs kan zijn

Ruim een week geleden schreef ik een impressie van het boek 'Disruptive Class'. Vandaag attendeert Wil Richardson zijn lezers op een blogbijdrage waarin Marc Pesce voorbeelden geeft van de manier waarop technologie het onderwijs kan ontwrichten:

  • Het vermogen om als management alles te controleren verdwijnt als sneeuw voor de zon. Dit blijkt onder meer uit de effecten die sites als RateMyProfessors.com hebben. Overigens schijnt nog niet elke leidinggevende door te hebben dat je niet meer alles kunt beheersen.
  • Het zelforganiserend vermogen van docenten en lerenden wordt vergroot. Dankzij open educational resources en online sociale netwerken wordt kennis en informatie toegankelijk, die anders niet bereikbaar zouden zijn. De grenzen van het onderwijs worden hiermee opgerekt. Nogmaals: dit is nog niet tot iedereen doorgedrongen.

Pesce geeft ook aan hoe je als onderwijs hiermee om zou moeten gaan. Sleutelwoorden: neem alles op, deel alles, streef open access na en leg verbanden (connection is king).

Ik denk dat dit inderdaad een onomkeerbaar proces is. Een proces dat
overigens niet heel snel verloopt, en met horten en stoten. Zoals dus
in de praktijk blijkt.

Het volgende citaat wil ik jullie tenslotte niet onthouden:


The computer is ultimately disruptive. It offers greater authority than any instructor, greater resources than any lecturer, and greater reach than any teacher. The computer is not perfect, but it is indefatigable. The computer is not omniscient, but it is comprehensive. The computer is not instantaneous, but it is faster than any other tool we’ve ever used.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

2 reacties

  1. Mooi droog stukje, hoe droog blijkt uit de reactie van Tom. Hij mist 3 keer de link die hij zelf plaatst!
    Hoe lang gaat het nog duren voordat de wijsheid uit je citaat ook werkelijk begrepen wordt?

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *