Is e-learning een niche of niet? Beslissers willen graag weten of zij stappen in een ‘mainstream’-ontwikkeling, of niet. Investeerders kijken naar de potentie van een ontwikkeling voordat zij beslissen ergens in te investeren. Dit verklaart de belangstelling voor omzet en groei. Het valt echter niet mee om hier grip op te krijgen.
De laatste week heb ik drie bijdragen verzameld die proberen de omvang van de e-learning markt te duiden. Daarbij gaat het om een blogpost en twee persberichten. De persberichten gaan over rapporten waarvoor je wel heel diep in de buidel moet tasten.
Response on LMS Market Size Analysis gaat over een artikel waarin een schatting wordt gemaakt van de omvang van de markt van leermanagement systemen. Auteur Michael Feldstein wijst daarbij op het probleem dat Amerikaanse auteurs vaak eenzijdig kijken naar de Amerikaanse markt en die getallen doorvertalen naar de rest van de wereld. Feldstein zelf schat dat het onderwijs wereldwijd 1,5-2 miljard dollar besteed aan leermanagement systemen. Er wordt verder niet gekeken naar het gebruik van leermanagement systemen binnen bedrijven (waar overigens hele andere systemen worden gebruikt, met uitzondering wellicht van Moodle).
Sambit Kumar schrijft over een kostbaar onderzoeksrapport waarin de jaarlijkse groei van de e-learning markt voor bedrijven op 12% wordt geschat. Daarbij gaat het om “all forms of electronically sustained learning and teaching tools used by organizations to facilitate continuous learning and development of their workforce”. In het persbericht staan verder geen bedragen genoemd.
PR Newswire besteedt aandacht aan het dure Global E-learning Market Report 2017. Volgens dit rapport groeit de komende vijf jaar jaarlijks gemiddeld met 6%. Cloud-based learning, AR, VR en mobiele e-learning toepassingen zijn volgens dit rapport sterk in opkomst. Met online testing services werd in 2016 alleen al 4 miljard dollar verdiend. Digitalisering en agressieve private investeringen vormen een impuls voor verdere groei.
De verschillen in schattingen hebben te maken met de scope van de leertechnologie (breed of gericht op een specifieke leertechnologie, zoals een leermanagement systeem of online test service) en met de scope van de markt (breed, onderwijs of corporate). Het verschil in groei tussen de twee kostbare rapporten vind ik opvallend. Als de ‘corporate markt’ met 12% groeit en de volledige markt met 6%, wat betekent dat dan voor de groei in sectoren zoals onderwijs en zorg?
Verder valt op dat al vele jaren een gestage groeit wordt voorspeld (in mijn boek uit 2013 (pdf) geef ik daar enkele voorbeelden van). In 2015 heeft Christopher Pappas van Elearning Industry.com (pdf) de mondiale e-learning markt op 107 miljard dollar geschat waarvan iets minder dan de helft wordt besteed aan zogenaamde self-paced e-learning. Deze vorm van e-learning zou sinds 2010 jaarlijks met ruim 9% gegroeid zijn (vooral in landen als India, China en Maleisië). Verder wordt volgens Pappas ruim 29% van de bestede tijd aan leren ‘blended’ ingevuld, terwijl 28,5% van de tijd die aan trainingen en cursussen worden besteed volledig online leren is.
Als Pappas het in 2015 bij het rechte eind had, en als we uitgaan van een jaarlijkse groei van 6% dan betekent dit dat op dit moment jaarlijks zo’n 119 miljard dollar aan e-learning wordt besteed. Waarschijnlijk kun je daar nog eens werkplek leren en zelfgestuurde vormen van e-learning bij op tellen. Verder vraag ik me af of bij de schattingen ook rekening is gehouden met consultancy-kosten.
De blogpost van Michael Feldstein bevat overigens andere interessante informatie, en wel onderstaand plaatje. Dit overzicht laat zien dat
- Er betrekkelijk weinig leermanagement systemen binnen het hoger onderwijs worden gebruikt (tenzij de rubriek ‘Other’ uit heel veel kleine LMS-en bestaat);
- Een beperkt aantal LMS-en de markt domineert;
- Moodle wereldwijd marktleider is (behalve in Noord-Amerika);
- Blackboard in Noord-Amerika marktleider is;
- Canvas van Instructure en Brightspace van Desire2Learn vooral in Noord-Amerika een groot marktaandeel hebben;
- ILIAS, ITS Learning en Fronter alleen in Europa voet aan de grond hebben.
Normaliter laat Michael Feldstein en zijn collega Phil Hill de ontwikkeling van deze markt door de jaren heen zien. Daar geeft dit plaatje geen inzicht in. Je zou anders zien dat BlackBoard marktaandeel aan het verliezen is, en Canvas van Instructure en Brightspace van Desire2Learn marktaandeel winnen (ook in Europa).
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie