Hoe online leren verandert

Changing Landscape of Online Education is een onderzoeksrapport gebaseerd op een vragenlijst die is ingevuld door zo’n 300 ‘Chief Online Officers’ van onderwijsinstellingen in de VS. Welke veranderingen worden in dit rapport geschetst?

De hoofdconclusie luidt dat de belangstelling van studenten voor online leren flink toeneemt en in de toekomst ook zal blijven groeien. Andere conclusies luiden:

  • Rond 2025 zullen de meeste studenten een hybride of ‘blended’ opleiding volgen en zullen instellingen combinaties van face-to-face, online synchrone en online asynchrone leerervaringen aanbieden voor alle studenten.
  • Instellingen zijn nu volledig in staat om indien nodig over te schakelen op volledig afstandsonderwijs.
  • Het kunnen voldoen aan de verwachte online vraag van studenten vergt volgens meer dan de helft van de respondenten een aanpassing van de institutionele strategie en prioriteiten.
  • Instellingen zullen meer moeten investeren in software voor webconferenties, gerichte ondersteuning voor synchrone en multimodale cursussen en technische ondersteuning voor docenten die thuis lesgeven.
  • Instellingen hebben de afgelopen twee jaar 17% meer medewerkers aangenomen die belangrijke functies voor online leren invullen (instructieontwerpers, onderwijstechnologen, adviseurs en coaches).
  • 19% van de COO’s erkent dat men tekortschiet om tegemoet te komen aan de sociale en psychologische behoeften van studenten. Ik had gedacht dat dit percentage hoger zou zijn. Is men zich voldoende bewust van de complexiteit hiervan? 35% van de COO’s vindt dat instellingen onvoldoende doet om studenten te leren hoe zij beste online kunnen leren.
  • De respondenten stellen dat onderwijsinstellingen vooral meer moeten investeren in professionele ontwikkeling van docenten op het gebied van online instructieontwerp en online lesgeven.

Het zou interessant zijn als de onderzoekers de onderzoeksvragen ook eens aan een andere doelgroep zouden stellen. Studenten zelf, bijvoorbeeld.

Het valt me op dat vooral geïnvesteerd wordt in nieuwe technologie en in specialisten die ondersteunen bij de vormgeving van online en blended learning. Er wordt niets gezegd over het verminderen van werkdruk van docenten of over het aanstellen van minder docenten.

Wat betekent het aanstellen van specialisten voor het werk van docenten? Wordt het ontwerpen en ontwikkelen van blended en online leren werk van specialisten? Beperkt het werk van docenten zich dan vooral tot uitvoeren? Wat zijn hiervan de gevolgen voor de aantrekkelijkheid van het beroep van docent?

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *