Technologie wordt steeds krachtiger, en zal op termijn veel impact hebben op ons onderwijs. Het onderwijs verandert op dit moment echter minder snel en drastisch dan veel sprekers doen vermoeden. Andere branches innoveren, verwacht ik, sneller en ontwrichtender dankzij technologie. We leren ook onvoldoende van mislukkingen. Dat komt mogelijk omdat we onvoldoende evalueren, en onvoldoende rekening houden met specifieke situaties. Deze conclusie trek ik op basis van de plenaire sessie van dag twee van de Online Educa.
Dag twee van de Online Educa Berlijn startte met twee parallelle plenaire sessies. Ik heb de sessie bijgewoond die op het onderwijs was gericht. Onder leiding van Gilly Salmon gingen vier prima sprekers in op veranderingen van het onderwijs als gevolg van technologie.
De voormalige directeur van de Association for Learning Technology (ALT), Seb Schmoller, blikte terug op zijn ervaringen met leertechnologie. Hij vertelde over zijn persoonlijke geschiedenis. Hij heeft onder meer probleemgestuurd onderwijs voor vakbondsleden verzorgd op het gebied van ICT. In de jaren negentig heeft hij zijn eerste online cursus verzorgd. In die tijd verwachtte hij veel van online leren, onder meer als het gaat om het vergroten van de toegankelijkheid van het onderwijs. In 2001 heeft hij een online cursus op basis van open content ontwikkeld. In 2003 is hij voor ALT gaan werken.
Schmoller vatte in een notendop samen welke veranderingen we in 20 jaar hebben doorgemaakt, onder meer op het gebied van ICT (die veel krachtiger is geworden). De drukwerkindustrie is bijvoorbeeld in honderden jaren nauwelijks veranderd, tot dat ICT werd geïntroduceerd. Kenniswerk is ook sterk veranderd als gevolg van technologie.
Welke lessen heeft hij geleerd?
- Er bestaan 'cornerstone ideas' (kernideeën). Leren is daadwerkelijk 'live-wide and lifelong'. Lerenden creëren leren, niet docenten of content. Aandacht is selectief.
- Sommige veranderingen zijn onvermijdelijk.
- Veel innovaties vinden plaats in de private sector. Maar de input hiervan komt vaak voort uit de publieke sector.
- Netwerken zijn van cruciaal belang.
- Betrokkenheid doet er echt toe.
In honderden jaren zijn mensen cognitief niet echt veranderd. Technologie stelt ons echter in staat om sneller informatie te verwerken en kennis te ontwikkelen.
Wat moeten we volgens Schmoller doen?
- Doe dingen op de juiste, grote, schaal.
- We moeten samenwerken op wereldschaal.
- We moeten de negatieve aspecten van ICT aanpakken (zoals uitbuiting van arbeiders in de IT industrie).
- Deel kennis wereldwijd, met mensen die geen kans hebben om naar congressen te komen.
General manager van Blackboard Mobile, Kayvon Beykpour, ging uiteraard in op de effecten van mobiele technologie. Onderwijs wordt volgens hem hierdoor 'ontwricht'. Beykpour gebruikte de analogie van de diverse industrieën om de effecten van technologie te illustreren.
Londonse taxichauffeurs moeten nu een 2-4 jarig programma doorlopen en o.a. 25 duizend straten kennen en 20 duizend 'points of interest'. Nu heb je je apps waarmee je dankzij GPS snel een taxi kunt bestellen. Je hebt ook apps waarmee mensen elkaar een lift kunnen geven. Deze technologieën kunnen de taxi-industrie ontwrichten.
Mobiele technologie zal ook betaalprocessen beïnvloeden, en cash grotendeels gaan vervangen. Dankzij apps als Airbenb kun je ook overnachtingen bij privépersonen boeken. Een ander voorbeeld is 'Camp in my garden'. Hierdoor kan de hospitality-industrie drastisch veranderen. Dankzij mobiele technologie zijn we ook veel meer foto's gaan produceren. De hoeveelheid data neemt daardoor ook massaal toe.
Mobiele technologie slecht drempels waardoor industrieën veranderen. Maar veranderingen ontstaan ook dankzij design. Mensen accepteren overtollige balast niet. Daarom is een app als Flipboard zo populair. Blackboard probeert dit principe ook bij Blackboard Mobile toe te passen. Beykpour denkt dan ook dat het onderwijs zal veranderen. iTunesU, Khan Academy, Udacity. Dat zijn voorbeelden van veranderingen die ons te wachten staan. Revoluties leiden niet tot veranderingen, veranderingen vormen de basis van revoluties, zo citeerde hij Eric Hoffer.
Positief aan zijn verhaal was ook dat Kayvon Beykpour, net als Michael Barber van Pearson gisteren, geen reclamepraatje hield. Dat hebben we tijdens plenaire sessies van de Online Educa wel eens anders meegemaakt.
Mike Trucano van de Wereldbank focuste op het effectief gebruiken van ICT in onderwijs, in ontwikkelingslanden. Mislukkingen. Wat weten we daar van? Wij kijken alleen naar wat goed gaat. Maar leren we niet vooral van 'worst practices', die vaak worden herhaald:
- 'Dump hardware in schools, hope for magic to happen'.
- Implementeer wat in rijke landen werkt, ook in ontwikkelingslanden.
- Denk na over content nadat je hardware hebt geïmplementeerd.
- Ga er vanuit dat je content van elders kunt implementeren (localiseren is nodig!).
- Monitor niet, evalueer niet.
- Zet je kaarten op onbewezen technologie van één leverancier.
- Denk niet na over total cost of ownership, en duurzaam gebruik van technologie op lange termijn.
- Ga er vanuit dat alle doelgroepen gelijk zijn.
- Bereid je docenten niet voor op technologie.
- Deze mochten de aanwezigen zelf invullen.
Deze mislukkingen liggen erg voor de hand. Maar waarom vinden deze mislukkingen dan toch voortdurend plaats? We lijken dat niet toe te durven geven. Volgens Trucano focussen we ook te veel op testscores, en gaan we er onder meer onterecht van uit dat kinderen digital natives zijn.
Ayesha Khanna is oprichter van het Hybrid Reality Institute, een instituut dat zich bezig houdt met trendwatching. Zij ging in op technologie als vriend en vijand.
- Volgens haar kan technologie leiden tot nieuwe concurrenten door dat kinderen in de Derde Wereld dankzij open courseware de kans krijgen om te leren. Er hebben bijvoorbeeld 20.000 studenten uit India deelgenomen aan een massive open online course.
- Dankzij mobiele en sociale technologie, zoals de app highlight, kun je ook nieuwe zakenpartners vinden, en leidt technologie niet alleen tot concurrentie.
- Er verdwijnen banen dankzij technologie, waarvan we nooit gedacht hadden dat ze zouden verdwijnen. Je hebt zelfs al avatars die live popconcerten verzorgen. Een soort digitale Lady Gaga.
- Technologie kan echter ook leiden tot meer waarde. Datamodelling, learning analytics, building information modelling zijn daar voorbeelden van. Human technologie kan handicaps helpen overwinnen, en fysieke prestaties verbeteren. Denk aan de 'blade runner'. Of aan ouderen die langer actief kunnen blijven, ook dankzij een leven lang leren.
- Veel cursussen zijn gratis. Maar dat heeft een prijs. Venture capitalist, die in gratis cursussen investeren, willen terugverdienen. Vroeg of laat gaan we dus betalen voor gratis cursussen. Bijvoorbeeld doordat onze data verkocht wordt aan bedrijven. Er wordt bijvoorbeeld ook al data geregistreerd over stressbestendigheid (hartslag, bloeddruk). Wat is de prijs van het delen van data?
- Dankzij technologie kunnen we op andere manieren produceren. Bijvoorbeeld via 3D desktop printers. Deze worden niet gebruikt voor massaproductie, maar bijvoorbeeld wel voor prototypes. Maar hoe zit het dan met copyright? Je kunt bewust kiezen voor Creative Commons-licenties, maar niet in alle gevallen.
- Scholen gaan verdwijnen. Peter Thiel noemt onderwijs bijvoorbeeld een zeepbel. Je krijgt er geen baan meer door, volgens Thiel. Anderzijds moeten we wel een levenlang leren. Met name post-initieel beroepsonderwijs is volgens Khanna belangrijk.
- Het is veel gemakkelijker om toegang tot informatie te krijgen. Google Glasses zijn daar een voorbeeld van. Onderwijs krijgt dan een andere betekenis. Het gaat niet meer om het verwerken van informatie, maar ook om experimenteren en co-creëren.
Lees ook dit interview met haar.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Een reactie