Op de door Adobe gesponsorde InfoZone van de Chief Learning Officer vind je een white paper waarin Allison Rossett en Antonia Chan twaalf strategieën beschrijven waarmee lerenden gemotiveerd kunnen worden om aan (t)e-learning te blijven doen. Daarbij zien zij “e-learning 2.0” vooral als een kans.
Als je door door ‘sponsorpraat’ heen prikt, zul je zien dat het paper een aantal goede tips bevat. Bijvoorbeeld: als de waarde van (t)e-learning niet vanzelfsprekend is, dan zul je een duidelijke business case moeten gebruiken. Of: zorg er voor dat (t)e-learning appelleert aan dat wat lerenden goed doen, en niet aan wat zij niet weten. Een andere strategie is
Because the new eLearning relies on involvement and generosity, reveal what that
participation might look like.
Rossett en Chan bevelen ook aan (t)e-learning ‘menselijk’ te maken (laat mensen en hun verhalen zien). Verder bevelen zij onder meer aan om relaties, samenwerking en groepswerk onderdeel te laten zijn van de inspanning. Met andere woorden: voorkom vrijblijvendheid wat dit betreft.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Wat mij betreft is het motiveren van lerenden minder inspannend dan het motiveren van diegenen die e.e.a aanbieden (als je het over e-leren binnen een ELO hebt), de docent dus. Het boekje van its net binnen (10 euro en 4 euro verzendkosten) daar kan ik meer mee binnen de organisatie samen met 4 in Balans 2008 een mooie uitdaging om in de vakantie eens iets over te schrijven voor management en CVB