Volgens Rita McGrath zijn er vijf manieren waarop je innovaties binnen een organisatie de nek om kunt draaien. Ik wil haar geleerde lessen omdraaien.
- Behandel innovatie als een continue en systemathisch proces dat ook gemanaged kan worden. Reserveer er budget voor.
- Verplicht leidinggevenden om bepaalde bronnen te onttrekken aan het regulier bedrijfsproces. Breng deze bronnen onder in een apart vernieuwingsfonds. Een apart organisatieonderdeel voor innovatie moet beslissen over de allocatie van resources voor innovatie, niet de bestaande business.
- Creëer nieuwe structuren waarin je innovatie onderbrengt, en probeer innovaties niet in bestaande structuren in te bedden.
- Zorg voor een diversiteit aan opvattingen en gedachten. Doe dat bijvoorbeeld door in aanraking te komen met de ervaringen van je klanten. McGrath schrijft onder meer:
What is clear is that, when confronted with complex systems, a team with a broader range of potentially relevant experiences tends to do better.
- Behandel aannames niet als kennis. Innovaties verlopen niet voorspelbaar, volgens een vooropgesteld plan. Erken dat je, zeker in het begin van een innovatieproces, werkt met aannames. Soms komen deze uit, soms niet. Ze leiden in elk geval tot leerervaringen, en kennis.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie