Hoe lerenden technologie willen gebruiken?

Gisteren bezocht ik een SURF-bijeenkomst over de digitale leer- en werkomgeving. Daarbij werd onder meer de stelling geponeerd dat onderwijsinstellingen sociale media meer zouden moeten gebruiken voor communicatie met lerenden. De vraag die ik daarbij heb, is: wat willen lerenden zelf? Gaan we niet te veel uit van aannames?

Daarom vind ik deze infographic erg interessant. De data zijn vergaard door de Educause. Helaas lees ik niets over de onderzoeksmethode. De resultaten zijn wat mij betreft ronduit opzienbarend:

  • Lerenden kunnen niet zonder Google en BlackBoard (de dominante leeromgeving in het Amerikaanse hoger onderwijs).
  • 53% van de lerenden wil dat docenten meer face-to-face communiceren en communiceren via een elektronische leeromgeving. 45% wil dat docenten meer gebruik maken van e-mail, 43% van text messaging (zou men Whatsapp daar ook toe rekenen?). Sociale media komen in dit lijstje niet voor.
  • In vergelijking met 2011 zijn studenten Facebook minder vaak gaan gebruiken voor leerdoeleinden, maar sociale studie sites, LinkedIn, Twitter en andere sociale netwerken juist vaker.

Deze cijfers werpen m.i. een bijzonder licht op de discussie over de wijze van communiceren met lerenden. Mijn conclusies:

  • Er is sprake van veel dynamiek op dit terrein.
  • Lerenden kunnen wel eens traditioneler zijn op dit terrein dan velen van ons denken.
  • Het is erg belangrijk lerenden hier zelf op te bevragen.
  • Je kunt niet op één paard wedden. Je zult diverse communicatiekanalen moeten gebruiken, en lerenden de keuze geven. Ook weer niet te veel keuzes omdat je anders te maken krijgt met de paradox of choice.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

4 reacties

  1. Hoi Wilfred,

    Als een oude rot in het vak, zowel in het onderwijs als in de technische ondersteuning (geef les informatie architectuur), denk ik dat wat er zo vaak bij stellingen gebeurt, hier ook heeft plaatsgevonden. Mogelijk omwille van de discussie; dat kan ik niet beoordelen.

    Lerenden worden op een grote hoop gegooid en leerdoelen zijn zo verschillend en wat te denken van de leermogelijkheden en strategieen die mensen hebben? De lerende bestaat niet en ja, ik deel je mening dat er wel wat meer differentiatie in de aanbodvorm moet zijn.
    Of lerenden (als totale groep) traditioneler zijn, dat weet ik niet. Of je ze dat zelf moet vragen, dat weet ik ook niet. Kaders waarbinnen mensen denken verruimen is toch een van de taken van onderwijs? Is niet de dichtsbijgelegen stap van verandering waar we ons op richten? Vanuit een eigen kader, is dat moeilijk te bezien!

    Onderzoek zonder methode verantwoording is overigens ook niet aanbevelenswaardig.

  2. Het is inderdaad nodig om te weten welke vragen er gesteld werden, voordat we tot harde conclusies kunnen komen.

  3. De Educause is op zich een betrouwbare bron. Deze infographic leert in elk geval dat we niet zo maar af moeten gaan op weinig onderbouwde aannames.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *