Hoe lerenden baat kunnen hebben van sociale media

Volgens Joseph Baker zijn er vier manieren waarop lerenden baat kunnen hebben bij sociale media. Hij gaat daarbij wel te gemakkelijk voorbij aan het feit dat deze baten niet vanzelf worden gegenereerd.

De vier manieren van Baker zijn:

  1. Dankzij sociale netwerken kunnen lerenden met anderen netwerken, interacteren en delen, zelfs zonder de ander persoonlijk te hoeven kennen.
  2. Door actief gebruik te maken van sociale netwerken werken lerenden aan hun aanwezigheid op internet, en aan hun ‘web engagement’. Deze manier van betrokkenheid is vandaag de dag van groot belang voor organisaties.
  3. Via sociale netwerken zijn jongeren in staat in een hoog tempo kennis met elkaar uit te wisselen. Baker schrijft:

    Their ability to assess, analyze, retain and share information is skyrocketing and they often don’t even realize they’re developing these skills.

  4. Sociale media leiden tot nieuwe vormen van marketing. Door gebruik te maken van sociale media worden jongeren daarom volgens Baker goede marketeers.

Baker heeft m.i. gelijk als hij schrijft:

Students are experiencing the world through more than just books and assignments; they are learning and adapting to the world using a relatively new form of communication. In a world where connections are important, graduates are coming into the workplace with a lot to offer.

Toch gaat hij wat mij betreft er te gemakkelijk van uit dat jongeren deze voordelen vanzelf uit het dagelijks gebruik van sociale media weten te halen. Het is een leerproces. Onderzoek naar informatievaardigheden laat bijvoorbeeld zien dat jongeren helemaal niet vanzelf op een effectieve manier omgaan met informatie. Ik geloof dan ook niet dat het vermogen van jongeren om informatie te analyseren en te verkrijgen “skyrocketing” is.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *