Ongeveer 6100 respondenten hebben onlangs meegewerkt aan een onderzoek van het Masie Center, waarin is verkend hoe medewerkers leren. De resultaten zijn gisteren bekend gemaakt. Een aantal uitkomsten vallen mij op:
- Leren is vooral zelfgestuurd. Werknemers bepalen vooral zelf wanneer en hoe zij leren. Vaak gebeurt dat ad hoc.
- Er wordt vooral individueel geleerd. De hoogst scorende leeractiviteiten zijn individueel van aard. Maar dat zou ook wel eens aan de manier van vragen stellen kunnen liggen. Als ik me goed herinner -ik heb de survey ook ingevuld- lag een sterke nadruk op individueel uit te oefenen leeractiviteiten. Werknemers geven overigens ook aan meer met anderen te willen leren.
- Bijna 60% van de respondenten geeft aan de afgelopen maanden een a synchrone e-learning cursus gevolgd te hebben. Ik vind dat een hoge score, die m.i. verklaard kan worden door de onderzoeksmethode (online, via Masie’s ‘achterban’).
- De meerderheid verwacht dat hun voorkeur wat betreft de manier van leren de komende 2-3 jaar zal veranderen.
- Respondenten verwachten in meerderheid minder tijd te hebben voor leren en ontwikkelen. Dat zou een slechte zaak zijn en ook ten koste gaan van het innovatieve vermogen van organisaties.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie