Hoe leertechnologie didactiek kan ondersteunen (voorbeelden)

Als docent/opleider zou je m.i. in staat moeten zijn didactische eigenschappen van leertechnologie te beoordelen: welke didactiek kan ik toepassen met behulp van leertechnologie X? Stelt leertechnologie X mij zelfs in staat om leeractiviteiten te faciliteren die normaliter niet of nauwelijks mogelijk zijn?

De bijdrage Support Pedagogy in the Classroom with Educational Technology bevat voorbeelden van didactische aanpakken die mogelijk gemaakt worden door leertechnologie:

  • Leertechnologie brengt formatief handelen naar een hoger niveau. Je kunt lerenden gemakkelijker vragen stellen en automatische feedback geven. Denk aan video’s verrijken met vragen (HiHaHo is een geavanceerde tool hiervoor, en kan trouwens veel meer).
  • Met behulp van tools als Flipgrid heb je de mogelijkheid om video en spraak toe te voegen aan leerinhoud en kun je de participatie verhogen door lerenden mogelijkheden te geven om te delen.
  • Augmented reality en virtual reality kunnen visuele, praktijkgerichte instructie toegankelijker helpen maken. Deze technologieën nemen drempels weg zoals de kosten van de aanschaf van materiaal voor iedere lerende.
  • Met behulp van leertechnologie kunnen lerenden een 3D augmented reality model ontwerpen en dat in de klas projecteren met een tablet. Bijvoorbeeld over de invloed van  weer en erosie.
  • Met behulp van virtual reality kun je virtuele excursies houden naar plaatsen die niet of lastig te bezoeken zijn, of te gevaarlijk om te bezoeken. 360 graden video’s bieden bijvoorbeeld al een veel realistischer beeld van plekken die je niet kunt bezoeken.
  • Technologie stelt docenten/opleiders in staat leerinhouden op een meer dynamische manier te presenteren en lerenden meer te betrekken bij het onderwijs.
  • Lerenden kunnen dankzij game-based assessments en video’s eenvoudiger zelf inhoud creëren, wat leidt tot meer betrokkenheid dan alleen maar een video bekijken en artikelen lezen.
  • Je kunt lerenden ook actiever aan de slag laten gaan met romans. Bijvoorbeeld door hen podcasts te laten maken waarin zij een personage uit het boek -gespeeld door een andere lerende- interviewen.
  • Dankzij leertechnologie kunnen lerenden vaker oefenen met leerstof, als zij dat nodig hebben.
  • Je kunt beter tussendoor monitoren wat lerenden doen en feedback geven.

De leerdoelen, die je wilt bereiken, staan wel steeds centraal.

Als je naar deze voorbeelden kijkt, dan valt vooral op dat ze gericht zijn op actief verwerken, op het mogelijk maken van veel oefenen, op het geven van feedback en op het realiseren van meer authentieke situaties.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *