Dit is best een belangrijke vraag. Er zijn verschillende mogelijkheden om inspiratie te bewerkstelligen in het onderwijs. Technologie kan hier één van zijn.
Eric Sheninger van het International Center for Leadership in Education ging in een bomvollle zaal en met behulp van diverse tools hoe je lerenden kunt inspireren. Sheninger was o.a. directeur van een niet-goed prestererende school. Dat hebben ze echter aangepakt via een innovatieprogramma. Zijn bijdrage was dan ook gebaseerd op zijn eigen ervaring.
Hoe goed ben je als school er al in geslaagd om te veranderen, om tegemoet te komen aan de behoeften van de lerenden? Via een discussie hebben we deze vraag verkend. Vervolgens zijn opmerkingen geplaatst in een TodaysMeet-omgeving. Daaruit bleek onder meer de moeite om mindsets te veranderen. Verder worden wel initiatieven genomen om te personaliseren.
Is dit echter niet de verkeerde vraag, gaf Eric aan. Hij heeft deze vraag aan zijn leerlingen gesteld. Daaruit bleek dat kinderen vaak een heel ander perspectief hebben op school dan docenten.
Zijn scholen nog wel relevant? Bereiden we lerenden wel op de juiste manier voor? Gebruiken we niet te veel regels, en leggen we niet te veel de nadruk op conformiteit? Mensen houden niet van veranderingen. De status quo is gemakkelijk. Maar wat wil je zijn? Het is volgens Eric belangrijk om je deze vragen te stellen.
Het engagement van lerenden neemt namelijk drastisch af in de loop van de schooljaren (volgens Amerikaans onderzoek). Zij zien de relevantie van school niet echt. Daarom is ‘awe’ belangrijk. Dat blijkt onder meer uit:
Verwondering
Relevantie, betekenis
Laat ideeën weerklinken
Authetniek engagement
Emotionele verbinding
‘Real-world’ verbindingen
Dergelijke kenmerken komen we in het onderwijs volgens Eric veel te weinig tegen. Kinderen leren vaak goed, dankzij ondersteunende ouders. Zelfs goed presterende lerenden, zijn echter niet betrokken bij leren.
Wat betekent innovatie in het onderwijs voor jou? Daarover hebben we onder meer via Mentimeter mee gebrainstormd. Het gaat daarbij vooral om het verbeteren van leren. Eric Sheninger denkt dat het onderwijs hetzelfde lot te wachten staat als de videotheken, als men niet innoveert.
Wat drijft innovaties:
- Gedurfde ideeën
- Nieuwe technologieën
- Veranderende behoeften van lerenden
- Veranderende leeromgeving
Vervolgens zijn we meer uitgebreid op de rol van technologie ingegaan.
Redenen om ICT te gebruiken, werden via Mentimeter geïnventariseerd, waarbij ‘eigenaarschap van leren’ het hoogste scoorde.
Technologie kan lerenden motiveren. Maar het gaat eerder om het ‘wat”? Stel de juiste vragen bij technologie. Wat wil je met leertechnologieën bereiken? Vaak gebruiken we technologieën niet effectief. Nieuwe technologieën op zich leiden namelijk niet tot meer effectief onderwijs. Wel kunnen ze lerenden uitdagen om bijvoorbeeld met anderen te gaan samenwerken (denk aan PokemonGo). Via een cardboard kun je musea bezoeken die je normaal gesproken niet kunt bezoeken. En wat leer je niet allemaal van coderen?
Via ProConIt hebben we geïnventariseerd of gamification en games bijdragen aan betere leeruitkomsten. Zie: http://www.proconit.com/view/gamification-of-education. De zaal zat vol ‘gelovigen’. Maar deze tool geeft wel een mooi beeld van argumenten.
Games hebben volgens onderzoek gevolgen voor motivatie, cognitie, sociale vaardigheden en positieve emoties. Als je ICT op een goede manier inzet, dan kan het leiden tot effectief leren. Zij hebben een model gebruikt dat gebaseerd is op verschillende niveaus van toepassingen en Bloom’s taxonomie om in kaart te brengen hoe ICT gebruikt wordt. Je kunt pas verbeteren als je weet hoe er geleerd wordt. Vervolgens is dat model gebruikt om in kaart te brengen hoe ICT gebruikt zal worden. Vervolgens zou je moeten investeren in docentprofessionalisering. Bereid lerenden ook voor op het gebruik van ICT (bijvoorbeeld laptops). Investeer in hun professionele ontwikkeling op dit gebied. Zij weten niet hoe zij ICT effectief voor leren moeten gebruiken.
En daarna moet je meten wat de effecten zijn van je maatregelen. Uiteraard is leiderschap daarbij ook van belang. Eric was aanvankelijk erg tegen bring your own device en sociale media. Verbood het zelfs. Leerlingen gaven echter aan dat zij school als een gevangenis beschouwden. Hij moest dus ook veranderen. Leiderschap is geen populariteitswedstrijd. Je moet ook ‘afleren’. Hij heeft dat gedaan, in eerste instantie samen met een groepje van vijf goede docenten. Succes leidde vervolgens tot succes (olievlekwerking).
http://edshelf.com/ gebruiken zij om leertechnologieën te selecteren.
Vervolgens zijn we gaan brainstormen over de meest belangrijke aspecten van een fysieke leeromgeving. Flexibiliteit, overeenkomend met de echte wereld, comfortabel, mogelijkheid om keuzes te kunnen maken in leeractiviteiten, natuurlijke elementen, inspirerend. Dat zijn belangrijke kenmerken. Veel klaslokalen voldoen daar niet aan. Je fysieke omgeving is van grote invloed op hoe er geleerd wordt. Via je fysieke omgeving kun je ook relaties aangaan met je lerenden. Betrek lerenden ook bij de inrichting van de fysieke omgeving. Makerspaces spelen hierbij ook een belangrijke rol. Die lerenden kunnen bezoeken wanneer zij willen. De makerspace leidde bij Sheninger’s school juist tot het meer intensief lezen van boeken.
Relevantie is wat wij belangrijk vinden, en wat hen interesseert. Het gaat ook om persoonlijk leren, terwijl veel leren onpersoonlijk is. Betrek lerenden bij belangrijke beslissingen. Investeer in actief leren, in co-creatie. Het gaat om ‘agency’.
Gedurfde ideeën zijn dan bijvoorbeeld: durf fouten te maken (succes is geen lineair proces, maar een weg met hobbels en kronkels), integreer spelelementen en durf te herdefiniëren wat succesvol leren is (durf bijvoorbeeld te verschuiven van summatief toetsen naar formatief toetsen).
Eric Sheninger was een bevlogen spreker. Met de inhoud van zijn bijdrage sloot hij aan bij veelgehoorde kritiek op het bestaande onderwijs. Het mooie van zijn bijdrage was dat hij de principes die hij deelde, zelf met succes in de praktijk heeft toegepast.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie