Vanmiddag mocht ik een online live sessie verzorgen in het kader van de OpenU Kennisnet masterclass “Hoe kunnen we de belangrijkste trends op het gebied van technology enhanced learning duiden?” Tijdens deze sessie heb ik onder meer een raamwerk gepresenteerd waarmee je deze trends kunt duiden.
Trends op het gebied van technology enhanced learning oftewel e-learning worden door tal van factoren beïnvloed. Deze trends spelen zich dikwijls op macro niveau af, maar hebben uiteindelijk ook betekenis voor het primaire proces (het les geven zelf).
Ik gebruik in mijn presentatie het rapport Harnessing Technology: new modes of technology-enhanced learning: opportunities and challenges voor een raamwerk dat m.i. gebruikt kan worden om trends en hun betekenis te beschrijven. Dit rapport bevat een model dat de relatie tussen het onderwijssysteem en de buitenwereld duidt (Dia nr. 8). Verder bevat het rapport een zogenaamd “Generative framework learning modes” dat m.i. gebruikt kan worden om de betekenis van trends voor het primaire proces te beschrijven.
Ik ben verder ook ingegaan op de wijze waarop trends in kaart worden gebracht. Daarbij worden verschillende strategieën gevolgd:
- Opiniërende strategie. Daarbij wordt geen systematisch onderzoek gedaan. Deze strategie leidt tot snelle uitkomsten.
- Bronnenonderzoek in combinatie met expertbijdragen (via panels of interviews). Het Horizon-rapport komt op deze manier tot stand. Deze strategie bevat het risico van veel subjectiviteit als de groep geraadpleegde experts eenzijdig is samengesteld (bijvoorbeeld uit aanhangers van een bepaalde opvatting over leren). Deze strategie leidt relatief snel tot resultaten.
- Contentanalyses of bibliometrische analyses. Hierbij wordt bijvoorbeeld gekeken naar het aantal keren dat over een bepaalde trend wordt geschreven. Een nadeel van deze benadering is de lange doorlooptijd. Er moet eerst onderzoek gedaan worden naar een mogelijke trend. Vervolgens moet onderzocht worden hoe vaak over deze trend wordt geschreven. Ondanks dat trends op het gebied van e-learning zich in een trager tempo voltrekken dan technologische trends, is de doorlooptijd van deze aanpak wel erg lang.
Daarnaast ben ik ingegaan op enkele trends. Zo leiden veranderende opvattingen over leren als een sociaal proces, opvattingen over meer zelfverantwoordelijkheid voor werknemers en lerenden, het ontstaan van mondiale netwerken en de opkomst van sociale media wat mij betreft tot een bredere scope van e-learning waar ‘social’ learning m.i. deel van uit maakt.
Hieronder vind je mijn presentatie.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie