Hoe kun je YouTube in het onderwijs gebruiken?

Volgens Don Power zijn er drie creatieve manieren om YouTube in het onderwijs te gebruiken. Leuke voorbeelden. Maar toch mis ik er een paar (en essentiële).

Power beschrijft de volgende drie leeractiviteiten, en geeft daar ook voorbeelden van:

  1. Demonstreer op een humoristische manier natuurkundige proeven. Als de demomnstraties een succes zijn, dan is volgens Power sprake van ‘viral learning’ (de video’s worden massaal gedeeld).
  2. Gebruik interactieve video quizzes waarbij je gebruik maakt van YouTube in combinatie met Google Forms.
  3. Gebruik YouTube voor scholen (het ‘gewone’ YouTube wordt regelmatig geblokkeerd). Bij YouTube for Schools kun je schoolaccounts aanmaken en leerlingen video’s laten bekijken.

Ik mis nog een paar belangrijke, creatieve, toepassingen:

  • Gebruik online video om lerenden te laten reflecteren. Niet op hun persoonlijk functioneren, maar bijvoorbeeld op een excursie.
  • Gebruik online video voor co-creatie. Laat lerenden video’s maken en publiceren. Voorbeelden zijn interviews of storytelling.
  • Gebruik online video om de voorkennis van lerenden te activeren. Als je een project over bestrijding van terrorisme start, kun je lerenden vragen om vooraf video’s over 9/11 te bekijken (en een verwerkingsopdracht te maken).

Online video wordt binnen leersituaties vaak gebruikt voor het ‘consumeren’ van informatie. Je kunt online video echter ook activerend gebruiken.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

9 reacties

  1. Nog bedankt voor de informatie. Heel waardevol voor het landelijke Leerlingen voor Leerlingen project.

    Richard

  2. Wel even opletten dat er soms copyright op sommige video’s zit. Downloaden is niet altijd toegestaan.

  3. Inderdaad, op de Verdiepingsconferentie in 2010 is YouTube als vindmachine behandeld als één van de ‘morgen in de klas’ onderdelen. Bijv. ‘hoe maak je paella’? Check YouTube en bespreek overeenkomsten en verschillen. Goede, matige en slechte voorbeelden: prima materiaal om te leren. En het kost niks. Behalve een beetje loslaten en het overwinnen van wat drempelvrees voor sommigen.

  4. Gelijk heb je, Wilfred, het gebruik volgens Don Power is nogal beperkt. Mooi, jouw noodzakelijke aanvullingen!

    Ter illustratie van je tweede punt: een recent filmpje van leerlingen uit het secundair/voortgezet onderwijs in co-creatie met professionals:
    http://wp.me/p1hYm7-Dd. Het lijkt al ingeburgerd, dat YouTube-gebruik.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *