Ik moet toegeven: ik houd van muziek maar ben zelf a-muzikaal. En toch heb ik Teaching With Tunes: 21 Ideas for Incorporating Music Throughout the Curriculum met belangstelling gelezen. Er staan namelijk originele suggesties in die ook door een muzibeet als ik gebruikt zouden kunnen worden. Ideeën die ook gemakkelijker toepasbaar zijn nu lerenden hun complete muziekverzameling permanent bij zich hebben.
New technologies allow us (and our students) to do incredible things. We can easily research, find, and download individual songs. We can meld them into multimedia presentations or splice them into musical medleys. We can record our own renditions, translate lyrics into other languages, produce music videos, visualize sounds graphically, and much, much more.
Wat denk je bijvoorbeeld van muziekfragmenten gebruiken voor story telling. Of het gebruik liedjes voor taalonderwijs of geschiedenisonderwijs. En wat te denken van van bepaalde muziek om stress te reduceren. Ok. Niets voor mij. Ik krijg daar klankschaal-associaties bij, en jeuk van. Maar er zijn genoeg meditatie gevoelige collega’s die daar wel feeling voor hebben.
Andere voorbeelden zijn het verzorgen van presentaties op muziek (laat leerlingen maar eens ‘dissen’ over een bepaald onderwerp), of het becommentariëren van gebeurtenissen aan de hand van muziek.
Zie ook mijn impressie tijdens de Online Educa Berlijn 2007 van het gebruik guitar hero.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
http://geschiedenisleraar.blogspot.com/2008/03/bap-kristallnaach.html
😉
Overigens heeft het NRC een paar jaar geleden een zeer goede serie artikelen in de zaterdagkrant over muziek en geschiedenis gepubliceerd. De lijst met (pop)muziek is schier onuitputtelijk.