Volgens Stephen Noonoo kun je infographics gebruiken om lerenden te leren omgaan met media en om meer complexe denkvaardigheden te ontwikkelen. Je kunt daarbij een bekende bouwsteen voor een effectieve didactiek toepassen.
Noonoo omschrijft infographics als visuele weergaven van complexe informatie. Het zijn meestal combinaties van grafieken, diagrammen, beelden, woorden en cijfers. Deze weergaven kunnen vaak op slimme en opvallende manieren net zo goed verhalen vertellen als tekstblokken, en vaak in minder tijd. Je zou kunnen stellen dat een goede infographic voldoet aan bepaalde multimediaprincipes van Richard Mayer.
Noonoo refereert in zijn bijdrage aan een paper van onderzoekers Jennifer M. Smith en Marla K. Robertson over het leren interpreteren van de moderne infographic als een essentiële vaardigheid en een belangrijk onderdeel van multimodaal leren. Zij stellen dat het begrijpen van met cijfers onderbouwde beweringen vooral belangrijk is omdat veel infographics verwarrend of ronduit misleidend kunnen zijn. Bijvoorbeeld als de samenstellers extreme schalen gebruiken, het nulpunt verwijderen of andere trucs toepassen om informatie op een onnauwkeurige manier te presenteren.
Aan de hand van het paper gaat Noonoo ook in op hoe je het lezen van infographics kunt leren. Je zou lerenden zelf infographics moeten laten maken. Lerenden moeten informatie analyseren, meerdere stukken informatie samenvatten en evaluaties moeten maken om te bepalen wat ze in de beperkte ruimte van een infographic moeten opnemen. In het paper presenteren de onderzoekers een kader om docenten hierbij te ondersteunen. Dat kader bestaat uit vier stappen:
- Verkenning: onderzoek het doel van de infographic. Bijvoorbeeld: is het bedoeld om fenomenen te vergelijken, een verhaal te vertellen, statistieken tot leven te wekken, enz.
- Onderzoek: nadat lerenden een infographic hebben leren lezen, moeten ze verder analyseren hoe infographics elementen, zoals tekst, kleur, illustraties en cijfers, in lagen onderbrengen om betekenis over te brengen.
- Creatie: lerenden verwerken en presenteren informatie in een nieuw formaat. Infographics versterken van nature meer complexe denkvaardigheden omdat lerenden moeten toepassen wat ze hebben geleerd bij het verkennen en deconstrueren van bestaande infographics. Je kunt hiervoor applicaties zoals Canva, Easel.ly, Piktochart, of Visme voor gebruiken, schrijft Noonoo.
- Ondervragen: infographics integreren in een groter stuk tekst of presentatie.
Je kunt lerenden uiteraard infographics laten bestuderen. Door infographics te ontwikkelen, verwerken lerenden leerstof echter meer actief. Dat is één van de bouwstenen voor een effectieve didactiek.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie