Hoe kun je effectief samenwerkend leren met leertechnologie vormgeven?

Deze vraag staat centraal in een ruim 7 minuten durende animatie van het lectoraat Teaching, Learning & Technology van Hogeschool Inholland. Zeer de moeite van het bekijken waard.

Deze animatie is namelijk allesbehalve een juichend verhaal over samenwerkend leren met behulp van leertechnologie. De samenstellers illustreren op een heldere manier dat er best wel wat komt kijken bij samenwerkend leren.

Zij pleiten ervoor om vooral met multidisciplinaire teams te werken van maximaal vijf deelnemers. Verder gaan zij onder meer uitgebreid in op het proces van samenwerkend leren (inclusief de rol van de docent en de wijze van beoordelen), en uiteraard op de bijdrage van leertechnologie hierbij.

Interessant is ook de opmerking dat je samenwerkend leren niet zou moeten toepassen omdat lerenden straks in de beroepspraktijk ook moeten samenwerken. Uiteraard moet je als werknemer samen met anderen kunnen werken. De context van een leerteam is echter een andere dan een team in de beroepspraktijk.  Doelen en proces verschillen ook.

Jeroen Bottema van het lectoraat heeft een meer uitgebreide samenvatting van de video geschreven.

Lees ook mijn bespreking van een meta-analyse over technologie-ondersteund samenwerkend leren.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *