Hoe kun je deelname aan een MOOC volhouden?

Het is bekend dat veel deelnemers aan een massive open online course eerder met deze MOOC stoppen dan zij aanvankelijk van plan waren. In deze blogpost wil ik verkennen wat je hier als lerende zelf aan kunt doen.

Dropout
By Michael Kellen (Own work) [CC BY-SA 2.5 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.5)], via Wikimedia Commons

Je kunt ‘drop out’ uit een MOOC het beste definiëren als “voortijdig stoppen zonder dat de door de lerende vooraf gestelde doelen zijn bereikt”. Deze uitval heeft tal van oorzaken. Een deel ervan, zo weet ik uit ervaring als docent van en deelnemer aan MOOCs, heeft te maken met de lerende zelf.

Wat kan de lerende zelf doen om uitval uit een (massive open) online course te voorkomen?

  1. Oriënteer je op de inhoud, de leerdoelen, het ontwerp, de planning en de studiebelasting van de MOOC, vóórdat je je inschrijft. Veel lerenden schrijven zich vaak impulsief in. De drempel om je in te schrijven is immers laag. Dertig tot veertig procent neemt vervolgens niet deel aan welke leeractiviteit dan ook. Vraag je dus vooraf af of deze MOOC wel bij je past, en wat de toegevoegde waarde van deze MOOC voor jou is. Hoe hoog staat deze MOOC op jouw prioriteitenlijst?
  2. Verdiep je van tevoren in de manier van leren van een MOOC. Spreekt die manier je aan? Of leer je toch liever face-to-face? Of ‘blended’?
  3. Welke doelen wil jij bereiken met deelname aan een MOOC? Maak die doelen expliciet, en check regelmatig of je op ‘koers ligt’. Neem je deel om je theoretische kennis te verdiepen, of ben je op zoek naar kennis die je praktisch kunt toepassen? Je kunt gerust stoppen als je de eigen doelen hebt bereikt. Focus je op de leerinhouden die het beste passen bij jouw doelen.
  4. Op welke mate committeer jij je aan deelname? Schrijf je je in voor de gecertificeerde versie? Wil je jouw kennis regelmatig delen met collega’s of met je netwerk? Communiceer daar dan vooraf over. Dat schept verplichtingen en houd je bij de les.
  5. Kies voor MOOCs met een voor jou realistische doorlooptijd en studiebelasting. Overschat de tijd die je beschikbaar denkt te hebben voor de MOOC, niet.
  6. Agendeer leeractiviteiten in je agenda (dag en tijdsduur). Denk niet dat je de leeractiviteiten er wel even tussendoor kunt doen. Als je de activiteiten niet inplant, dan sneuvelen deze vermoedelijk als eerste.
  7. Maak afspraken met je privé- en werkomgeving als je deelneemt aan een MOOC. Zorg voor rust en regelmaat, als het gaat om leren. Voorkom afleiding.
  8. Maak afspraken met je omgeving over wat je doet als je ‘uitvalt’. Bijvoorbeeld: twee weken lang rotklussen in het huishouden doen. Of geld geven aan een goed doel.
  9. Beloon jezelf onverwacht, bij het behalen van een mijlpaal in de MOOC. De beloning kan iets heel simpels zijn (zoals de volgende aflevering van House of Cards kijken).
  10. Zoek een ‘buddy’ binnen de MOOC. Spreek met elkaar af dat je elkaar aanspreekt als de een een bepaalde tijd niet is ingelogt, of als je bepaalde activiteiten niet uitvoert.
  11. Houd je vorderingen bij. MOOCs hebben daar vaak zelf al functionaliteiten voor (denk aan een monitor of aan badges). Is dat niet het geval, houd het dan zelf bij. Het bijhouden van vorderingen vergroot namelijk de motivatie.

Hebben jullie nog aanvullingen?

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

8 reacties

  1. Met alle mooc’s (3) waaraan ik ben begonnen ben ik ook zeer voortijdig weer gestopt. Er niet aan beginnen is desondanks niet mijn advies. Ik verwacht ook in 2015 nog weer eens een kans te wagen, omdat in mijn geval de nieuwsgierigheid het steeds weer wint van de teleurstelling. Herkenbaar?

  2. Benieuwd hoe ik het er vanaf zal brengen … ooit ingeschreven voor een MOOC om Python te leren – het is bij wishfulness gebleven. Nu wil ik mijn kans wagen (ik gebruik uw woorden) – met de nadruk op ‘wagen’ – in The Miracles of Human Language die einde maart 2015 start op Coursera. Nieuwsgierigheid: groot!

  3. Een MOOC hoef je naar mijn idee helemaal niet van A-Z te volgen. Het kan prima zijn dat je als leerdoel hebt om kennis te maken met een onderwerp of een bepaald deel te volgen. Uitval hoeft niet erg te zijn. Maar als je vooraf wel van plan bent om en MOOC helemaal te volgen, als dat je doel is, dan merk ik bij mezelf in ieder geval dat het helpt om een signature track te volgen en, indien mogelijk, fysiek bij elkaar te komen met anderen die de MOOC volgen om de opdrachten te maken of te bespreken.

  4. Zie mijn definitie van uitval. Vind je trouwens dat je een ‘gewone’ online cursus wel tot het einde toe moet volgen?

  5. Nieuwsgierigheid, intrinsieke motivatie, op zich is al belangrijk. Maar niet altijd voldoende, is mijn ervaring.

  6. Helemaal mee eens! Daadkracht, doén, tijd maken, inspanningen leveren, onder de knie proberen te krijgen. Studeren m.a.w. of bloed, zweet & tranen. Dat is toch wat u bedoelt? ‘Het valt niet zomaar uit de hemel’, probeer ik mn kleinkinderen (basisonderwijs) wel eens aan te porren als ze al eens sloompjes aan het huiswerk gaan.
    In elk geval: uw artikel(s) stimuleren me écht wél om ‘voluit’ en ‘voorbereid’ aan de slag te gaan. Een herhaaldelijk verwittigd mens is er twee …

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *