Neria Sebastien benadrukt in Increasing Student Engagement During Synchronous Online Classes het belang van ‘engagement’ (betrokkenheid) en beschrijft verschillende strategieën die kunnen helpen om deze betrokkenheid bij live, synchroon, online leren te vergroten.
Betrokkenheid van lerenden bevordert contact tussen lerenden en docenten, en omvat ook een betekenisvolle connectie tussen de lerende en de cursusinhoud. Dit kan weer leiden tot meer tevredenheid en betere leerresultaten. Betrokkenheid is overigens geen garantie voor betere leerresultaten. Bij online leren moet je volgens Sebastien meer doen dan van lerenden eisen dat ze hun camera aanzetten om betrokkenheid te vergroten.
De auteur formuleert daarom verschillende strategieën:
Start van de sessie
Bouw relaties opbouw met een vraag voor alle lerenden. Sebastien doet verschillende suggesties voor vragen, die voor een groot deel te maken hebben met de gemoedstoestand van lerenden. Bijvoorbeeld: What is filling your bucket today? What is emptying it? Maar ook: wat heeft je vandaag aan het glimlachen gemaakt? Of: hoe heb je datgene wat je gisteren hebt geleerd, toegepast. Je kunt dergelijke vragen m.i. pas stellen als er al sprake is van een vertrouwenwekkende onderlinge band.
Geef lerenden een ruime hoeveelheid mogelijkheden voor participatie
Daarbij gaat het vooral om het gebruik van de chat, het gebruik van emoticons of het opsteken van je hand. Het gaat om de mogelijkheid om vragen te stellen, te reageren op vragen/stellingen, aangeven dat je iets hebt begrepen, of aangeven dat de docent verder kan gaan. Ook: als je camera uit staat, reageer dan in de chat.
Hierbij valt op dat de auteur geen suggesties doet om andere applicaties te gebruiken in combinatie met de tool voor synchroon online leren en niet verwijst naar meer functionaliteiten zoals een online whiteboard of mogelijkheden voor peilingen.
Geef break-out rooms structuur
Maak bijvoorbeeld gebruik van rollen die je toekent aan lerenden. Geef gerichte instructies. Of laat lerenden weten hoe zij in de break-out rooms om hulp kunnen vragen en biedt hen de mogelijkheid te allen tijde terug te keren naar de hoofdruimte. Zie ook: Opdrachten ontwerpen voor break-out sessies.
Controleer op begrip
Geef lerenden rechttoe rechtaan taken en maak gebruik van bepaalde protocollen. Neria Sebastien onderscheidt er vier:
- Vier hoeken. Laat lerenden kiezen uit vier standpunten bij een stelling: zeer mee eens, mee eens, zeer mee oneens en niet mee eens. Geef hen tijd om een keuze te maken, en vraag hen de keuze in de chat te maken. Verdeel lerenden in ruimtes op basis van de keuzes. Mix de standpunten, en laat lerenden aan elkaar het standpunt toelichten.
- Ontmoet elkaar in het midden. Deze activiteit illustreert volgens de auteur hoe lerenden in de groep op elkaar lijken of het eens zijn over bepaalde dingen. Laat lerenden één spreker kiezen die een bepaald standpunt verdedigt. De andere lerenden zetten hun camera uit. Als zij het eens zijn met het standpunt van de spreker, zetten ze hun camera’s aan en nemen ze deel aan het gesprek.
- Mindful Minute. Deze activiteit gebruik je om videoconferencing vermoeidheid tegen te gaan. Je doet dus een minuut helemaal niets, weg van het beeldscherm. Daarmee verander je volgens de auteur je emotionele toestand en maak je jouw ‘mentale palet’ schoon. Je kunt dit ook uitbreiden met periodieke pauzes.
- Evalueer en reageer. Hierbij gaat het om check-ins waarbij je verhelderende vragen stelt, voortbouwt op ideeën van lerenden, en hen observeert.
Sociaal emotionele connecties
Neria Sebastien doet hierbij maar twee suggesties:
- Onderbreek langere inleidingen met water- of stretch-pauzes.
- Neem bij aanvang van de sessie tijd voor sociaal emotionele check ins en zelfbeoordelingen.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie