Bij cognitieve overbelasting wordt het werkgeheugen overbelast door te veel informatie, stress en complexiteit. Wat kun je als docent doen om cognitieve overbelasting te beperken?
Over dit onderwerp gaat een interview dat Vicki Davis onlangs heeft gehouden met dr. Todd Finley (beschikbaar in geschreven of gesproken tekst). Vicki stelt daarin dat cognitieve overbelasting lijkt op ADHD. Die vergelijking heb ik eerlijk gezegd nog nooit gehoord of gelezen.
In dit interview licht Finley kort toe wat het belang van het werkgeheugen is en hoe je cognitieve overbelasting kunt reduceren. Daarbij is het vooral van belang dat je erkent wanneer het fenomeen optreedt (bijvoorbeeld als je het gevoel hebt dat informatie het ene oor in en het andere oor uit gaat of als ogen van kinderen snel heen en weer gaan als je hen een vraag stelt).
Wat kun je dan als docent doen?
- Vereenvoudig informatie, deel informatie op in kleine eenheden en perk keuzes in (bijvoorbeeld door heel open vragen meer te specificeren). Voorkom ook visueel overweldigende interfaces.
- Geef lerenden tijd om hun “learning cockpits” te organiseren. De plek om te leren mag dus ook niet te veel afleiding hebben. Laat lerenden dus eerst rustig gaan zitten en zich installeren.
- Geef lerenden tijd om te reflecteren. Dankzij reflectie wordt informatie uit het werkgeheugen naar het lange termijn geheugen verplaatst. Stel reflectieve vragen.
- Geef lerenden aanwijzingen van wat belangrijk is. Dat doe je bijvoorbeeld ook door te herhalen. Stel je als docent de vraag wat het meest kritische is dat lerenden van een les moeten onthouden.
Todd Finley stelt in het interview dat docenten zelf ook te maken hebben met cognitieve overbelasting, aan het eind van het jaar. Maak dan een checklist van hoe je zaken gaat uitvoeren.
Het interview bevat ook een handige poster van Finley met meer tips om cognitieve overbelasting te voorkomen:
- Voorkom scrollen op een beeldscherm (alle inhoud op een scherm).
- Wees duidelijk.
- Vermijd “slide show” toeters en bellen (zoals aparte overgangen).
- Verwijder redundante effecten (voeg geen tekst toe als beelden voor zich spreken).
- Geef definities van begrippen voordat lerenden beginnen te lezen.
- Minimaliseer geluid.
- Benadruk belangrijke inhoud (vetgedrukte informatie).
- Gebruik een advanced organizer (zoals een concept map).
- Demonstreer complexe problemen (werk met uitgewerkte voorbeelden).
- Introduceer nieuwe inhoud met video.
- Verdeel inhoud in kleine eenheden en verlaag het tempo.
- Vereenvoudig informatie.
- Vertel verhalen, anecdotes.
- Presenteer informatie op twee manieren (modaliteiten, bijvoorbeeld voorbeeld laten zien en er over praten).
- “Avoid the Tyrammy of Converage”. Probeer niet alle informatie over een onderwerp te behandelen, focus. (tip voor Wilfred Rubens).
- Introduceer onderwerpen.
- Deel inhoud op in categorieën.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie