In How to Harness Informal Learning benadrukt Rob Hubbard het belang van vertrouwen in medewerkers, als voorwaarde voor het succesvol inbedden van informeel leren:
Developing a supportive learning culture gives employees the space and confidence to help informal learning flourish and to produce the best results for the bottom-line.
In zijn blogpost geeft Hubbard ook een aantal tips die bijdragen aan realisatie van een leercultuur waarin informeel leren met succes kan worden toegepast.
Hij pleit bijvoorbeeld voor het aanvullen van taakomschrijvingen met leerdoelen, en het belonen van medewerkers voor het delen van hun kennis, successen en mislukkingen. Ook vindt hij het onder meer belangrijk om participatie in prossionele netwerken te ondersteunen en om tijdens formele leeractiviteiten aandacht te besteden aan hoe je als medewerker kunt leren.
Het valt me op dat Hubbard geen maatregelen noemt die te maken hebben met het bevorderen van intrinsieke motivatie (die bijvoorbeeld gericht zijn op het vergroten van autonomie van medewerkers).
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Vooral in bedrijfsleven discussie: in hoeverre is leren een kostenpost (ergo waarom belonen, doe het zelf maar verplicht) of investering in toekomstige resultaten. Ik denk het laatste.