Hoe kun je als docent wegwijs worden in het gebruik van studiedata binnen je eigen onderwijs?

‘Learning analytics’ is sinds ongeveer 2008 een belangrijk thema op het gebied van ’technology enhanced learning’. Zowel binnen het onderwijs als op het gebied van Learning & Development binnen arbeidsorganisaties wordt gekeken hoe we data over leren kunnen gebruiken voor het verbeteren van leerprocessen. De zone Docentprofessionalisering van het Versnellingsplan Onderwijsinnovatie met ICT heeft een ‘proeftuin’ ontwikkeld rondom het inzetten van learning analytics in het hoger onderwijs.

Deze proeftuin bestaat uit materiaal voor een serie van zes bijeenkomsten die docenten stap voor stap introduceren in het gebruik van studiedata binnen het eigen onderwijs.

De samenstellers gebruiken de volgende definitie van learning analytics:

Learning analytics is het meten, verzamelen, analyseren en rapporteren van gegevens over studenten en hun context, met als doel het begrijpen en verbeteren van het leren van studenten en de omgeving waarin het zich voordoet.

Ik mis hierin het identificeren en gebruiken van patronen in data.

Learning analytics kan bijdragen aan het verbeteren van leerprocessen van lerenden, aan het verbeteren van het onderwijs en aan het verbeteren van begeleiding.

De proeftuin besteedt onder meer aandacht aan onderwerpen zoals ethiek, datakwaliteit, privacy, datamanagement en aan het terugkoppelen van resultaten aan lerenden.

Ook handig: placemat Learning Analytics (pdf).

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *