Hoe kun je als deelnemer de kwaliteit van een online cursus beoordelen, voordat je er aan deelneemt?

Als het goed is, besteden organisaties zorgvuldig aandacht aan de selectie van (leveranciers van) online cursussen. ‘Kwaliteit’ is daar een zeer belangrijk aspect van, net als het antwoord op de vraag of online cursussen een goede oplossing zijn voor vraagstukken waar de organisatie mee te kampen heeft. Organisaties kunnen daarvoor eventueel experts inhuren. Maar hoe kun je als deelnemer de kwaliteit van een online cursus beoordelen?

Een deel van de markt van online cursussen betreft ‘business to consumer’-transacties. Een voorbeeld zijn de MOOC-aanbieders waar je als individu ook kunt deelnemen aan betaalde varianten van de online cursussen. Volgens Kounal Gupta zijn er vier factoren waar je als consument op moet letten bij het maken van een keuze.

Wie is de docent?
Bestudeer het profiel van de docent. Wat is de domeinkennis en ervaring? Kijk bijvoorbeeld eens naar het LinkedIn-profiel. Welke ervaring heeft de docent als docent? Gaat het alleen om een vakspecialist? Is bekend aan hoeveel studenten de docent les heeft gegeven? Volgens Gupta zijn domeinkennis en ervaring als docent allebei even belangrijk. Ik voeg hier graag aan toe: heeft de docent alleen ervaring met face-to-face onderwijs, of ook met online leren?

Content
Wordt gebruik gemaakt van een mix van content (audio, video, tekst)? Duren video’s niet langer dan 10-15 minuten, en zijn ze ‘engaging’ en interessant? Content moet volgens Gupta de juiste ‘flow’ hebben en praktisch toepasbare kennis bevatten. De informatie moet inhoudelijk correct zijn. Audioclips moeten mobiel toegankelijk zijn.
Mijn opmerkingen: de content moet in lijn zijn met wat je wilt bereiken. Een zeer interessante video kan ook langer duren dan 15 minuten. Aan de andere kant is 15 minuten vaak al aan de lange kant. Je kunt, als het goed is, een representatief onderdeel van een cursus gratis bekijken. Hopelijk is het onderdeel ook echt representatief. Het beoordelen van de kwaliteit van de content, voorafgaand aan deelname, is voor deelnemers niet eenvoudig. Maar wellicht zijn ervaringen van andere deelnemers beschikbaar.

Technologie
Is de ‘user interface’ vriendelijk in gebruik? Is de gebruikte technologie ook mobiel te gebruiken?  Ook met een trage internetverbinding (de auteur komt uit India)? Ik ben trouwens zelf minder geneigd om mijn smartphone te gebruiken om echt te studeren.

Wat is de ‘delivery mode’?
Oftewel (in dit geval): bepaalt de (live) docent het tempo waarin geleerd wordt, of kan de deelnemer in eigen tijd en tempo studeren? Gupta geeft de voorkeur aan “live instructor-led” omdat deelnemers eerder uitvallen als zij in eigen tijd en tempo studeren. Je hebt inderdaad zelfdiscipline nodig om een “self-paced” online cursus af te ronden. Bij een live instructor-led aanpak moet je je volgens de auteur aan een strakke planning houden, en ook leeractiviteiten na afloop van de live sessie uitvoeren. Bij een “self-paced” cursus zul je extra aandacht moeten besteden aan de kwaliteit van de materialen (video, audio).
Mijn opmerkingen: het cursusontwerp kan deelnemers op verschillende manieren ‘bij de les houden’. Vaak is ook sprake van een combinatie van “self-paced” en “instructor-led”. Stel je wel de vraag of deze manier van leren voor jou passend is. Kun je er bijvoorbeeld voldoende tijd voor vrij maken? Ben je voldoende gemotiveerd? Helpt de online cursus jou daadwerkelijk verder?

Het is niet eenvoudig om als deelnemer vooraf een inschatting te maken van de kwaliteit van de online cursus. Toch kun je op een aantal zaken letten.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *