Hoe kijken studenten aan tegen het gebruik van sociale media en mobiele technologie in het onderwijs?

Het EDUCAUSE Center for Analysis and Research (ECAR) heeft onlangs onderzoek gedaan naar de perceptie en ervaringen van docenten en studenten van het gebruik van sociale media binnen het onderwijs. De Universiteit van Washington rapporteert over de uitkomsten van hun stafleden en met name van hun studenten.

Social media
“Socmed – Flickr – USDAgov” by U.S. Department of Agriculture – socmed. Licensed under Creative Commons Attribution 2.0 via Wikimedia Commons – http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Socmed_-_Flickr_-_USDAgov.jpg#mediaviewer/File:Socmed_-_Flickr_-_USDAgov.jpg

De auteurs van de betreffende website kijken daarbij naar kansen, uitdagingen en aanbevelingen. Een lijst met veel gestelde vragen sluit de bijdrage af.

Kansen

  • Studenten willen in toenemende mate dat docenten sociale media gebruiken als leertechnologie. In 2012 bedroeg het percentage studenten dat deze wens koesterde 10%, nu is dat 21%. Persoonlijk vind ik dat nog niet veel.
  • Docenten benutten mobiele technologie volgens de studenten onvoldoende voor leren. Hierbij wordt overigens niet specifiek gedoeld op mobiele technologie binnen lessituaties. Nog geen 30% van de studenten geeft aan dat docenten mobiele technologie gebruiken om leren te faciliteren en om studenten te helpen connecties met bronnen buiten de school te maken.
  • Sociale media helpen studenten om verbonden te blijven met medestudenten en de instelling. 31% van de studenten geeft daarbij overigens aan meer effectief te zullen zijn als zij bekwamer zouden zijn in het gebruik van sociale media.
  • Steeds meer studenten geven aan dat sociale media (met name Facebook) worden gebruikt als leertechnologie. In 2015 bedroeg dit percentage 56%. Een forse groei ten opzichte van 2011 (33%).

Uitdagingen

  • Studenten willen in meerderheid (65,1%) hun sociale leven en ‘academische’ leven online gescheiden houden. Zij maken zich zorgen over de privacy.
  • Sociale media hebben ‘duale effecten’ op het leren van studenten. Ze kunnen bijdragen aan effectief leren, maar het gebruik ervan kan ook ten koste gaan van de productiviteit.
  • Studenten en docenten maken zich zorgen over het afleidende effect van sociale media. 63,4% van de studenten geeft aan dat ‘multitasking’ ten koste gaat van de concentratie. Van de docenten meent 63% dat mobiele technologie in de klas afleidend werkt.

Aanbevelingen

Deze bijdrage bevat negen aanbevelingen voor het gebruik van sociale media tijdens ‘de les’. Deze aanbevelingen hebben te maken met voorbereiding en uitvoering. Wees bijvoorbeeld transparant over hoe sociale media gebruikt gaan worden. Of zorg er voor dat studenten die sociale media niet willen of kunnen gebruiken, toch opdrachten kunnen maken. Een andere aanbeveling heeft te maken met het creëren van bewustzijn omtrent het gebruik van sociale media en privacy.

De FAQ bevat vragen over wat sociale media zijn en wat je kunt doen om je privacy te beschermen. Je leest hier ook dat sociale media ook het onderwijs binnen dringen als je dat als docent niet wilt. Studenten maken namelijk hun eigen platforms aan.

Het mooie van dit onderzoek, is dat het volgens mij wijst op een toenemend bewustzijn onder studenten ten aanzien van de mogelijkheden en risico’s van sociale media en mobiele technologie. Hopelijk wordt dat besef ook vertaald in gedrag.

 

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *