Normaal gesproken blog ik niet vaak over publicaties als andere Nederlandstalige edubloggers er al over hebben geschreven. Dat wil ik wel doen met Terry Freedman's The Amazing web 2.0 projects book, waar Pierre Gorissen al over heeft geblogd. Pierre laat onder andere enkele voorbeelden de revue passeren.
Terry Freedman heeft input gevraagd en gekregen van een groot aantal mensen uit het onderwijs. Hij heeft hen ook gevraagd naar de voordelen van web 2.0 voor het onderwijs. Volgens de respondenten scoren participatie, samenwerking en motivatie het hoogst. Als 'uitdaging' worden onder meer online veiligheid en het traditionele 'ethos' genoemd.
In totaal wordt het gebruik van tientallen applicaties beschreven. Een opvallend aanwezige is de elektronische leeromgeving Fronter. Fronter zou ik geen web 2.0 noemen, ook al is en wordt social software hierin geïntegreerd.
Freedman hanteert een uniforme beschrijving van de projecten. Er is bijvoorbeeld aandacht voor de doelgroep, de gebruikte applicaties, een beknopte beschrijving van de toepassing, uitdagingen, aanbevelingen, reacties en resultaten.
Het boek bevat – zoals Pierre Gorissen al schrijft– tal van originele (ook minder originele) voorbeelden. Bijvoorbeeld van het gebruik van twitter voor het bestuderen van een skelet, waarbij tal van experts spontaan betrokken raakten. Of het gebruik van een wiki om gezamenlijk een overzicht te maken van web 2.0 in het onderwijs.
Ik heb niet alle beschrijvingen gelezen, maar wat mij opvalt zijn de vaak praktische 'uitdagingen' die worden opgesomt (zoals het rekening houden met tijdzones bij internationale projecten).
Wat ik tenslotte mis is een didactische ordening. Bijvoorbeeld: is de toepassing gericht op creëren (zoals bovenstaand voorbeeld van de wiki), of het doorbreken van de muren van de onderwijsinstelling (zoals het voorbeeld van het skelet). Desalniettemin vind ik The Amazing web 2.0 projects book een mooie, inspiratiebron met concrete ideeën.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Hee Wilfred,
Wat jammer dat je normaal gesproken niet blogt over publicaties als andere Nederlandstalige edubloggers er al over hebben geschreven!
Ik vind jouw benadering namelijk een waardevolle aanvulling op die van Pierre!
En ik denk dat wanneer ik de moeite zou nemen erover te schrijven ik weer andere zaken zou belichten.
Dus laat je er niet van weerhouden wanneer anderen al ergens over geschreven hebben!
We zijn geen kranten die het nieuws voor elkaar wegplukken, maar edubloggers met allemaal onze eigen invalshoek die elkaar prima kunnen aanvullen…
het past ook in de lijn die digitaledidaktiek.nl en het boekje Zoeken in het Digitale Bos (http://tinyurl.com/yfszaay)hebben uitgezet. Weliswaar niet 100% Web 2.0 (bestaat dat?)maar wel zeer zinvol voor hen die op weg zijn naar meer inzet van web 2.0-achtige applicaties en situaties
@andre: dank voor je aanvulling. Bij digitale didactiek.nl is wel sprake van een ordening.
@Willem: ok. Behalve als ik weinig toe te voegen heb.