Donna McLean en Eva Roa White beschrijven in Two Approaches to Podcasting Use in the Classroom twee casussen waarin docenten op een heel verschillende manier podcasts gebruiken in het onderwijs. Eigenlijk gaat het ook om vodcasts, want de Flip is prominent gebruikt door de tweede docent.
De eerste docent gebruikt podcasts als aanvullende, te bestuderen, leerstof. De tweede docent laat studenten pod/vodcasts maken, als onderdeel van een te beoordelen opdracht.
Enkele conclusies:
- Ondanks dat de huidige technologieën een stuk gebruikersvriendelijker zijn dan een aantal jaren geleden, vergt het gebruik van v/podcasts nog behoorlijk voorbereiding van docenten (in beide gevallen). De docenten moeten zich ook verdiepen in de didactische eigenschappen van de tools. Dat kost tijd.
- Studenten zijn minder vertrouwd met deze technologieën dan je wellicht zou verwachten. De Flip en video/audiotools op een Mac zijn volgens de auteur eenvoudig te gebruiken voor studenten, maar dat geldt niet voor andere applicaties. Sommige studenten moeten veel tijd investeren om zich de toepassingen eigen te maken, anderen niet.
- In veel gevallen, toen de studenten zelf v/podcasts moesten maken, is nogal wat mis gegaan met de opnames. Dit kwam de motivatie niet ten goede. Ook vonden deze studenten het maken van v/podcasts erg arbeidsintensief. Bij de podcasts als te bestuderen leerstof, klaagden studenten over kwalitatief mindere content.
- Het beluisteren van podcasts en het laten maken van v/podcasts kunnen zinvolle leeractiviteiten zijn.
Het artikel maakt duidelijk dat je de inzet van v/podcasts niet te lichtzinnig moet opvatten. Het vergt nogal wat voorbereiding. Niet alleen van docenten, maar ook van studenten als je v/podcasts op een activerende manier inzet. Als docent moet je er voor waken dat je de werklast van studenten niet te zeer vergroot.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie