Hoe je onderwijsontwerp en professionalisering kunt integreren? #digdidactiek

Vandaag heeft mijn oud-collega Fleur Prinsen haar lectorale rede over digitale didactiek gehouden. Fleur had mij gevraagd mee te lezen, een korte inleiding te verzorgen en de discussie te modereren. In deze blogpost staat de tekst van mijn beknopte inleiding. Het gesproken woord telt 😉

Het lectoraat van Fleur is verbonden aan de Hogeschool Rotterdam. Morgen zal ik over haar rede bloggen.

Beste aanwezigen,

Veel mensen die ik ontmoet denken dat ik als onafhankelijk adviseur ICT en leren een natuurlijke voorliefde heb voor informatie- en communicatietechnologie. Niets is minder waar. Mijn doctoraalscriptie heb ik nog op een elektronische typemachine getypt.

Toen ik ging werken moest ik wel aan de slag met een PC. Maar enthousiast werd ik er niet van. Ik begon pas echt enthousiast voor ICT te worden toen ik halverwege de jaren negentig in aanraking kwam met internet en de potentie van internettechnologie voor leren zag.

Niet vanwege de enorme hoeveelheid informatie die toegankelijk werd, maar vanwege de mogelijkheden om tijd- en plaatsonafhankelijk met andere mensen kennis te delen.

Ik ben ook bijzonder geboeid geraakt door de wederzijdse beïnvloeding van technologie en didactiek. Ik vermoed dat Fleur daar ook een en ander over zal gaan vertellen.

Inmiddels houd ik me bezig met diverse onderwerpen zoals de selectie en implementatie van digitale leeromgevingen, het geven van adviezen over strategieën op het gebied van ICT en leren, professionalisering op dit terrein en curriculumontwikkeling.

Daarbij heb ik gemerkt dat het heel goed werkt als je professionalisering en curriculumontwikkeling met elkaar integreert. Op die manier kun je ook aan het herontwerpen van digitale leerarrangementen werken. Een onderwerp waar Fleur en haar lectoraat zich ook mee bezighouden.

Een mooi voorbeeld is een tweedaagse die ik voor en samen met een Vlaamse organisatie voor volwassenonderwijs heb mogen verzorgen. Deze organisatie verzorgde een blended cursus over didactiek en e-learning voor opleiders. Men was echter niet meer zo tevreden van deze cursus.

In twee dagen tijd hebben we toen via een beschrijvingskader de bestaande cursus geanalyseerd en aan de hand van een stappenplan een herontwerp gemaakt van deze cursus. Het resultaat was een ontwerp, waarbij tevens verschillende leeractiviteiten en deels leerinhouden waren geselecteerd en gemaakt. Verder werkten de medewerkers aan hun eigen expertise, bijvoorbeeld als het gaat om het beoordelen van leertechnologieën.
Medewerkers hebben deze cursus daarna zelf doorontwikkeld en voeren de cursus op dit moment uit.

Op basis van mijn ervaringen wil ik tenslotte aandachtspunten voor een aanpak formuleren waarbij professionalisering en onderwijsontwikkeling geïntegreerd zijn:

  • Organiseer ontwerpsessies met een kleine groep gemotiveerde docenten. Concentreer ontwikkeltijd van docenten. Zorg dat je werkt met docenten die enthousiast zijn over de inzet van leertechnologie. Deze sessies zijn namelijk niet bedoeld om te discussiëren over de urgentie van de inzet van ICT voor leren.
  • Zorg als leidinggevende dat de groep een duidelijke en afgebakende opdracht meekrijgt.
  • Spreek met de groep af welk resultaat je verwacht.
  • Zorg ervoor dat de groep samengesteld is uit verschillende expertises, maar voorkom dat de groep te groot wordt (3-4 personen).
  • Zorg dat een procesbegeleider de groep op gang kan helpen en aan de gang kan houden.
  • Probeer je ontwerp uit en pas aan. Dat doe je tijdens vervolgbijeenkomsten.
  • Laat de groep werken in een motiverende omgeving . Met de Vlaamse organisatie zaten we in het Innovatiehuis in Den Bosch.

Uiteraard zijn meer aanpakken voor het herontwerp denkbaar. Ik ben dan ook zeer benieuwd naar wat Fleur Prinsen hier zo meteen over te melden heeft.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *