Onlangs was er weer veel 'gedoe' over het gebruik van mobiele telefoons binnen het onderwijs. En de focus lag natuurlijk weer op misbruik van deze technologie, en de onkunde van onderwijsgevenden om hier adequaat mee om te gaan.
De blogpost Using mobile phones to support and strengthen the curriculum and develop 21st century skills in learners laat zien hoe je smartphones op een zinvolle manier binnen het onderwijs kunt inzetten. Bijvoorbeeld door ze te gebruiken voor interviews, of door foto's en video's te integreren binnen digital storytelling. Verder is er veel aandacht voor specifieke apps waarmee je aan wiskunde kunt werken, of waarmee je je taalvaardigheden kunt verbeteren (bijvoorbeeld door opnames te maken als je een eigen geschreven tekst hardop voorleest).
Tools voor peilingen, waarmee je mobiele telefoons als student respons systemen kunt gebruiken, ontbreken ook niet. En natuurlijk is het belangrijk om afspraken te maken over hoe de mobiele telefoon gebruikt mag worden (en wat niet toelaatbaar is).
De overall conclusie luidt:
The key thing to ensure is that mobile phones are integrated in engaging, collaborative and productive ways into existing learning environments, infrastructure and the curriculum. A key outcome for using mobile phones as learning conduits must be the development of independent anytime, anywhere learners.
Via Graham Attwell.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Kijk daar word ik nu blij van na dat gezeur over telefoons in het onderwijs.
Hoi Wilfried,
Mooie en belangrijke blogpost. Ik ben erg geînteressered in dit onderwerp maar beide links werken niet bij mij…
Ligt dit aan mijn kant (zo ja, heb je suggesties?) of is er mogelijk iets anders mis?
@Frans Droog: de website van Futurelab wordt nu (8-6-2011, 15.15 uur) onderhouden. De tweede link werkt gewoon.