Hoe ICT zelfgestuurd leren kan faciliteren (#in)

De huidige kennissamenleving verlangt van mensen dat zij steeds vaker zelf verantwoordelijkheid nemen voor leren en ontwikkelen. Volgens Lisa Nielsen speelt ICT op tien manieren een belangrijke rol bij het faciliteren van zelfgestuurd leren.

Via een combinatie van sociale media kun je bijvoorbeeld persoonlijke leernetwerken samenstellen. Volgens Nielsen vormen deze netwerken wellicht

the core of passion driven, self-directed learning

  Een andere voorbeeld zijn open educational resources, die veelal geheel zelfstandig te bestuderen zijn. Volgens Nielsen is het online kunnen publiceren van artefacten voor een authentiek publiek ook een belangrijke vorm van zelfgeorganiseerd leren. Net als profielen, gebaseerd op passies, of authentieke leerportfolio's (wat wat anders is dan de sterk voorgestructureerde portfolio's die leerlingen verplicht zijn te vullen met bewijsmateriaal). Over 'passieprofielen' schrijft Nielsen o.a.

A passion (or talent) profile is not only value for teachers and student self-awareness, it is also a helpful tool for students to connect with others who might share a passion. These students could connect on a topic of interest, collaborate, and share ideas.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

2 reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *