Hoe houd je jezelf bij ‘de les’ bij online leren?

Online leren heeft voordelen voor lerenden op het gebied van flexibiliteit. Je ziet helaas ook dat lerenden relatief vaak uitvallen bij online leren. Online leren vraagt namelijk meer van je als het gaat om motivatie, zelfdiscipline en betrokken blijven. Als lerende kun je daar ook zelf wat aan doen.

Online leren is geen gemakkelijke manier van leren. Deze manier van leren wordt vaak onderschat door lerenden. Zij zijn meer op zichzelf aangewezen en ervaren online leren vaak als veeleisend, ook al kunnen ze meer zelf bepalen in welk tempo en wanneer zij willen leren. Uiteraard heb je als instelling en docent een verantwoordelijkheid om de betrokkenheid van lerenden op peil te houden. Structuur, synchrone sessies, feedback en begeleiding zijn onder andere belangrijke elementen.

Jenny Sakr kiest in Top Tips for Online Learners voor de invalshoek van de lerende. Wat kan deze doen?

Maak een studeer schema

  • Zet alle belangrijke data in je agenda (deadlines, examenperiodes, maar ook eventuele vakanties).
  • Wijs tijd toe aan belangrijke onderwerpen. Maak een inschatting hoeveel tijd een taak in beslag zal nemen.
  • Plan tijd in voor andere werkzaamheden en activiteiten (ook privé). Zoek ook een gezonde balans.
  • Plaats het studeer schema op een zichtbare plek.
  • Informeer vrienden en familie over je tijdsschema.
  • Pas je schema gerust aan. Zoek naar wat het beste voor jou werkt en wees realistisch.

Mijn opmerking:
Het mooie is dat technologie hier ook zeer behulpzaam bij kan zijn. Een simpel hulpmiddel zijn de herinneringen die je binnen je elektronische agenda kunt instellen of het toegang geven van je gezin tot je elektronische agenda.

Richt een studeerplek in

Creëer een ruimte waar je ongestoord, zonder veel afleidingen, op een prettige manier kunt studeren. Denk aan natuurlijk licht, gezonde snacks, gelegenheid om naar buiten te kijken, enzovoorts.

Mijn opmerking:
De invulling hiervan is deels heel persoonlijk. Sommigen zullen de studeerplek ook buiten de deur moeten zoeken. De werkplek is vaak niet geschikt als leerplek omdat je daar zo gemakkelijk gestoord wordt. Ik heb zelf ooit eens een briefje op de deur gehangen: “Svp niet storen. Ik volg een cursus”. Het werkte onvoldoende.

Voorkom uitstelgedrag

  • Erken wanneer je taken uitstelt. Identificeer waarom je uitstelgedrag vertoont. Bedenk strategieën hoe je daar mee om kunt gaan.
  • Begin met het uit de weg ruimen van afleidingen (smartphone, sociale media, email). Hoe meer je iets uitstelt, hoe meer stress dit oplevert.
  • Als je eenmaal aan een taak begint, vermindert de angst ervoor.
  • Verdeel werk in hapklare brokken en probeer niet te veel tegelijk aan te pakken.

Mijn opmerking:
Ook hierbij kun je technologie gebruiken. Ik heb bijvoorbeeld een app waarmee ik kan analyseren hoe intensief ik mijn smartphone gebruik (en waarvoor). Ook gebruik ik regelmatig de app Focus voor het plannen van taken.

Wees niet bang om hulp te vragen

De docent, online communities, specifieke studieadviseurs, speciale diensten voor studenten. Je hebt ook bij online leren vaak tal van hulptroepen beschikbaar die je kunnen helpen bij het ontwikkelen van studievaardigheden. Neem wel zelf het initiatief. Wees ook online actief.

Mijn opmerking:
Investeer ook zelf in de ontwikkeling van je digitale studievaardigheden. Verzamel bijvoorbeeld artikelen met tips over studievaardigheden, bijvoorbeeld in Evernote of via Pocket. Bestudeer de artikelen als je gaat studeren.

Formuleer haalbare doelen en beloon jezelf tijdens het studeren

  • Stel jezelf beloningen in het vooruitzicht. En dat kunnen kleine beloningen zijn.
  • Vier als je een belangrijke mijlpaal hebt behaald (zoals een ingeleverde opdracht, een behaald resultaat of positieve feedback).
  • Durf ook eens gas terug te nemen.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Een reactie

  1. Ha Wilfred, je vergeet voor mij de belangrijkste: zorg dat je niet teveel werktaken op je bord hebt liggen. Ik merk dit zelf (in periodes met veel opdrachten) maar ook bij deelnemers van onze leergang. Als ze 2 extra taken krijgen gaat het online leren eruit.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *