Ongeveer tien jaar geleden werden we op het gebied van ’technology enhanced learning’ geconfronteerd met een nieuwe ontwikkeling: de opkomst van grootschalige ‘open’ online cursussen. Dhawal Shah blikt mede aan de hand van statistieken terug op deze ontwikkeling.
Shah is oprichter van Class Central. Dit platform monitort de ontwikkeling van massive open online courses (MOOCs). Wat valt op aan zijn analyse?
- Sinds 2011 hebben aanbieders 220 miljoen lerenden bereikt met MOOCs. Dit is exclusief China, waarover betrouwbare gegevens ontbreken. In 2021 lanceerden aanbieders meer dan 3.100 cursussen en 500 microcredentials.
- Het verleden jaar is MOOC-platform Coursera naar de beurs gegaan, en is edX overgenomen door 2U (waardoor het geen non-profit organisatie meer is). De beurswaarde van Coursera is sinds die tijd gekelderd omdat de inkomsten achterblijven bij de verwachtingen. De beurskoers van 2U is sinds de overname van edX verminderd.
- MOOC-platforms als Coursera, edX en FutureLearn hebben in 2021 meer nieuwe online cursussen aangeboden dan in 2020.
- Er worden steeds meer niet-universitaire MOOCs aangeboden via deze platforms, met name door grote bedrijven zoals Google, Microsoft of Amazon. De hoeveelheid nieuwe niet-universitaire cursussen die via Coursera worden aangeboden, is gestegen van 31 procent in 2020 tot 39 procent in 2021. Daarnaast stelt Coursera ook professionals in staat om zogenaamde Coursera Project Network courses aan te bieden. Het gevolg is dat het merendeel van de nieuwe cursussen die in 2021 op Coursera zijn gelanceerd, niet meer door universiteiten worden aangeboden. Bij FutureLearn is iets vergelijkbaars aan de hand. Deze ontwikkeling zal naar verwachting doorzetten.
- Tijdens het eerste jaar van de pandemie zijn de inkomsten van MOOC-platforms sterk gestegen. In het tweede jaar van de pandemie is deze stijging afgevlakt. In 2021 hebben 40 miljoen nieuwe lerenden zich ingeschreven voor ten minste één MOOC. In 2020 bedroeg dit aantal nog 60 miljoen. Coursera blijkt trouwens veel beter dan de concurrentie in staat om deze groei vast te houden.
- MOOCs zijn zonder business model ontstaan. Aanvankelijk waren MOOCs volledig gratis, inclusief de certificaten (eigenlijk waren dat veredelde bewijzen van deelname). Inmiddels moet je voor certificering en beoordeling betalen. Ook zijn er MOOC-providers die ook betaalde online cursussen, zonder gratis versie, aanbieden.
- MOOCs hebben lang niet altijd meer vaste startdata. Je kunt ook starten wanneer jij dat wenst. Het gevolg is dat het niet altijd meer grote groepen zijn die tegelijkertijd deelnemen.
- MOOCs zijn belangrijker geworden voor lerenden die deelnemen om hun loopbaan een impuls te geven. Deze doelgroep kan inmiddels deelnemen aan 70 online opleidingen en zo’n 17.000 microcredentials.
- Aanbieders als Coursera richten zich in toenemende mate op arbeidsorganisaties als klant. De inkomsten uit de verkoop van cursussen aan individuele lerenden zullen naar verhouding verminderen. Er is dan sprake van een verschuiving van business-to-consumer naar business-to-business.
Je kunt dus stellen dat het gebruik van grootschalige online cursussen sterk is toegenomen en nog steeds gestaag groeit. Het karakter van deze online cursussen is wel veranderd: minder ‘open’, minder ‘massaal’, meer diversiteit in aanbieders, meer diversiteit in doelgroep, meer diversiteit wat betreft ‘business model’. En dan hebben we het niet eens gehad over diversiteit in didactische aanpakken. Shah gaat daar in zijn analyse niet op in.
Het commerciëlere karakter van MOOC-platforms zal in de toekomst ongetwijfeld meer invloed krijgen op de aard van deze cursussen.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie